Skyscanner

Lyckan kan köpas för pengar: Skyscanner har knäckt koden för semesterglädje

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 08:45 CEST

Skyscanner.se avslöjar formeln för en lyckad semester; S = (I x P) + M + B + V + R + (A - f)

Skyscanners användare har röstat fram Australien, Kanada och Sydafrika som de destinationer som ger besökarna mest semesterglädje.

Runt 1000 personer deltog i en omfattande undersökning som genomfördes av Skyscanner, flygsökmotorn för billiga flygresor, och som undersökte de olika delarna av en typisk semester; kvaliteten på boende, mat, flygtid, väder, reslängd, skäl för resan, medresenärer samt planering och betalning av resan.

Längre avstånd och restid = lyckligare semester

Att boka flyg till Stockholm kan vara trevligt, men vår huvudstad ligger inte tillräckligt långt bort för en riktigt lyckad semester, enligt undersökningen. Trots staycation-trendens popularitet, särskilt efter sommarens vackra väder, visade Skyscanners undersökning att vi är som allra lyckligast när vi reser utomlands - ju längre bort desto bättre - och att fyra av de fem lyckligaste semesterorterna var långt avlägsna destinationer. Undersökningen visade också att de resenärer som var mest nöjda med sin semester, hade varit borta under en längre period.

De topp 5 lyckligaste länderna i rangordning:

• Australien
  • Kanada
  • Sydafrika
  • Indien
  • Frankrike
  • Psykologen Cliff Arnall, Skyscanners talesman, förklarade skälen till undersökningsresultaten:

"Trots att det kan vara underbart att semestra i hemlandet, njuter de flesta människor av att uppleva något annorlunda och framförallt ett bättre klimat. Kortdistansflygningar till Europa kan erbjuda detta, men de är också relativt vanliga nuförtiden. Semestrar till långa avlägsna resmål tenderar att vara längre och eftersom de anses mer speciella än att semestra i hemlandet eller att till exempel boka flyg till London, har de större effekt."

Totalt angav 69% av de tillfrågade att de var "fantastiskt lyckliga" eller "mycket nöjda" med sin senaste semesterresa. Detta beror på det faktum att vi människor njuter av den avslappning som uppnås genom en semester, säger Arnall:

"Två tredjedelar av dagens arbetande människor ogillar sina jobb och många föraktar rutinerna i samband med det förutsägbara, vardagliga livet hemma. Att åka på semester är en idealisk flykt från detta och samtidigt både stimulerande och avkopplande. "

Formeln för en lyckad semester

Även om det inte finns någon direkt vetenskap när det gäller resande, har Skyscanner utarbetat en psykologisk formel för en lyckad semester, baserad på de faktorer som påverkar semesterglädjen:

S = (I x P) + M + B + V + R + (A - f)

S – Semesterlycka: den nivå av belåtenhet man känner på semestern

I – Interpersonella kontakter: att komma väl överrens med de människor du reser med och att samtidigt lära känna nya människor på semestern är en mycket viktig del av en lyckad semesterupplevelse.

P - Planering: omfattar alla aspekter av sökningar på destinationen och researrangemang.

M - Motivation: en destination du alltid har velat åka till, en plats som fascinerar dig eller som har någon speciell betydelse för dig.

B - Boende: inkluderar komfort, renlighet, läge och kvaliteten på maten.

V - Vädret: förutsägbarheten i temperatur, vindar, dagsljus och torrhet bidrar alla till att minska psykisk stress och att öka stämningen och graden av avkoppling.

R - Reflektion: ger dig tid att uppskatta allt det nya som du upplever, samtidigt som du lär dig att även uppskatta ditt liv hemma.

A - Avstånd: destinationer längre bort från Sverige hör ihop med en större känsla av tillfredsställelse på semestern. Detta beror på att dessa destinationer är mindre vanliga och resorna mer speciella.

f - Förseningar: ju längre fördröjning desto högre stress och därmed missnöje med semestern. Detta är en oförutsägbar del av resan som kan minska den totala lyckan.

Om Skyscanner:

Skyscanner är en flygsökmotor som söker igenom hundratals flygbolag och resebyråer för att hitta de absolut bästa tillgängliga flygpriserna i världen, inklusive flyg till Barcelona. Använd vårt smarta verktyg för att hitta de billigaste dagarna att flyga på och de billigaste destinationerna att flyga till.

Presskontakt:

Kristin Andersson