flygtorget.se

Lycksele och Arvidsjaur får jettrafik

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2006 10:38 CET

Under perioden 15 januari- 29 april 2007 kommer Skyways Express AB att flyga vissa avgångar på sträckan Arvidsjaur-Lycksele-Stockholm/Arlanda med ett jetflygplan med plats för 112 passagerare. Ett 4 motorigt jetflygplan, AVRO RJ 100, som uppfyller de hårda miljö- och bullerkrav som myndigheter ställer på moderna flygplan.
Flygplanet kommer att komplettera grundtrafiken till Stockholm/Arlanda som utförs med SAAB 2000, med plats för 50 passagerare.

- Skyways marknads- och försäljningschef, Peter Browall, säger i en kommentar att den positiva passagerarutvecklingen på flyglinjen Arvidsjaur-Lycksele-Stockholm/Arlanda har medfört att Skyways, inför våren 2007, ytterligare vill utveckla flygtrafiken till regionen med ett större flygplan och jettrafik vissa avgångar.

- Vi är naturligtvis mycket nöjda att Skyways Express nu har tagit steget till ett större jetflygplan på flyglinjen. Lycksele flygplats, logoEtt välkommet tillskott för att öka stolkapaciteten till inlandet.

Satsningen stämmer väl med de investeringar som nu utförs på flygplatsen i form av större terminalbyggnad, säger Lennart Näslund, flygplatschef vid Lycksele flygplats i en kommentar.

- Extra glädjande att konferens och övrig besöksnäring nu har möjlighet att boka större grupper till området, något som har efterfrågats under en längre tidsperiod, säger Ralf Lundberg, flygplatschef vid Arvidsjaur flygplats. Det är viktigt att ta tillvara möjligheterna och nyttja den satsning som Skyways nu gör och att skapa bra förutsättningar för flygbolaget att även i fortsättningen flyga med större flygplan fortsätter Ralf Lundberg.

För mer information kontakta:
Marknads- och försäljningschef, Peter Browall, Skyways Express AB: 0733-00 00 40
Flygplatschef Lennart Näslund, Lycksele flygplats; 0950-275 60 eller 070-586 51 24.
Flygplatschef Ralf Lundberg, Arvidsjaur flygplats; 0960-173 82 eller 070-517 68 56.