Min Geaidnu - Mijá Gäjnno - Mijjen Geajnoe

Lyft för partiet Nya Min Geaidnu/Mijá Gäjnno/Mijjen

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2013 17:48 CET

Nya Min Geaidnu/Mijá Gäjnno/Mijjen Geajnoe!

PRESSMEDDELANDE 2013-03-13

Lyft för partiet Nya Min Geaidnu/Mijá Gäjnno/ Mijjen Geajnoe!

Intresset större än någonsin!

Inför Sametinget den 19 maj har Nya Min Geaidnu  mött stort gensvar redan  nu. Intresset kring partiet är större än någonsin. Aldrig förr har partiet haft så många kandidater med så skiftande
bakgrund. Totalt finns 40 personer på de tre listor partiet ställer upp med.
Stora förväntningar ställs  på den nya ledningen med Ol-Johán Sikku från Östersund och Soppero, Christina Åhrén, Backe samt Per-Jonas Parffa, Jokkmokk i topp på den s.k. rikslistan.

Nya Min Geaidnu/Mijá Gäjnno/Mijjen Geajnoe har en s.k. rikslista, en nordlista och en sydlista med totalt 40 kandidater som ställer upp inför Sametingsvalet den 19 maj. Intresset är mycket stort.  Första gången partiet ställde upp en lista inför Sametingsvalet fanns bara tio kandidater. Året var 1993. Aldrig förr har så många kandidater med så skiftande bakgrund valt Nya Min Geaidnu som
samepolitisk plattform.

Skiftet av partiledning och arbetet med ett helt nytt politiskt program har gett ny energi och vilja att förändra.  Nysatsningen har väckt stora förhoppningar på att partiet  ska kunna förändra Sametinget från en rätt betydelselös part i samhället till en stark företrädare  för hela samefolket. Partiledaren och vägvisaren Ol-Johán Sikku anser att de har fått ihop ett mycket starkt och kompetent lag som kan förändra situationen även för den enskilda samen i sin vardag till det bättre.

- Får vi förtroendet att leda  Sametinget kommer vi se till att Sametinget blir
en stark samisk röst som tar strid för våra rättigheter till land, vatten och utveckling
av våra näringar och vår kultur som helhet, säger Ol-Johán Sikku.

Det politiska programmet kommer att presenteras
i sin helhet i slutet av mars månad.

Se vallistorna på www.mingeaidnu.se

För