Storsjöyran Evenemang

Lykke Li och nycirkus till Storsjöyran

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2011 10:28 CET

Albumaktuella Lykke Li är klar för Storsjöyran i Östersund. Det blir en av hennes fåtal svenska spelningar denna sommar.
Till Yran kommer också:

- Inside Out - The Festival Edition – feat. Cirkus Cirkör & Iryas Playground
- Säkert!
- Daniel Adams-Ray
- Looptroop Rockers
- Tove Styrke
- Ghost
- Fallulah (Dk)
- Adrian Lux
- Albin Gromer
- Bäddat För Trubbel
- Icona Pop
-Syket
- Caotico

Storsjöyran genomförs i år 28-30 juli.

Mer om artisterna
Lykke Li
På många sätt är Lykke Li en artist som definierar sin tid. Hon slog igenom med en myspace-hit. Hon är nästan lika noggrann med estetik och förpackning som med musiken i sig. Hon är våren 2011 världens mest bloggade artist.
Men Li Lykke Timotej Zachrisson är så mycket mer än tidstypisk.  Hennes hela persona är en unik sammansättning av motsatser. De sköra dragen mot de kaxiga, de extroverta mot de mystiska.  Motsättningar vars dragningskraft gör henne magnetisk. 2011 är Lykke Li här igen. Inte för att hon varit borta, bara upptagen med att erövra världen. Nya albumet Wounded Rhymes, som är producerat av Björn Yttling, släpps 2 mars. Från den plattan har Lykke Li redan levererat två singelhits, Get Some och I Follow Rivers. I sommar gör Lykke Li bara en handfull spelningar i Skandinavien. På Storsjöyran är ingen annan scen än Stortorget ens att fundera på.

Inside Out - The Festival Edition – feat. Cirkus Cirkör & Iryas Playground
Föreställningen Inside Out är det imponerande resultatet när världsberömda nycirkuspinojärerna i Cirkus Cirkör slog ihop sina påsar  med rockbandet Iryas Playground. Internationell storsuccé. 180 utsålda föreställningar över hela världen. New York, London, Nya Zeeland, Moskva, Italien, Tyskland, Frankrike. 75 utsålda föreställningar bara i Stockholm. Fantastiska recensioner överallt.
Till Storsjöyran kommer man med en specialutformad föreställning - The Festival Edition, en hyllningsföreställning till cirkusens tekniska skicklighet, magi, kärlek, värme och förhållningssätt. Ett svindlande drama i perfekt samklang mellan den specialskrivna musiken och Cirkus Cirkörs klassiska, komiska energi. Föreställningen handlar om en så enkel sak som livet och om att våga trotsa sina gränser. Spelplats: Stortorget

Säkert!
Tack och lov lade inte Annika Norlin sitt alias Säkert! på hyllan efter den hyllade debuten. Tre år efter att hon gjorde sin avstickare från huvudprojektet Hello Saferide  kom Annika tillbaks hösten 2010 med den helt makalösa uppföljaren Facit. Med sina lika intelligenta som hjärtskärande texter och ett låtskrivande som är lika dansant och direkt som avigt personligt har hon blivit en av landets mest älskade artister. Det kunde inte gärna bli på något annat sätt med låtar som Vi kommer att dö samtidigt, Allt som är ditt, Dansa fastän och Fredrik. Naturligtvis är vi stolta till bristningsgränsen över  Östersundsdotterns framgångar och är mycket glada att kunna säga; välkommen hem Annika.

Daniel Adams-Ray
Snook levererade en lång rad hits under sin tid tillsammans. Men bandets främsta arv är att det alstrat två av 10-talets mest tongivande, moderna och intressanta artister. Förra året gästade Oskar Linnros Yran, i år är det dags för hans forne kollega Daniel Adams-Ray. Daniel har byggt en hype med sommarhitten Dum av Dig och  den monumentala Gubben i Lådan, som blev sista ettan på Tracks och vars video visades över två miljoner gånger under en månad på Youtube.  Musiken på debutalbumet Svart, Vitt och Allt Däremellan är hypermodern pop med soulens känslighet och rappens rytmik.

Looptroop Rockers
Äntligen är  Looptroop Rockers tillbaks med nya albumet Professional Dreamers. Efter mer än två års frånvaro är Cosmic åter med i gruppen och bandet är komplett igen. Det har lett till en rejäl nytändning och det nya albumet kan mycket väl vara deras bästa. Embee har överträffat sig själv bakom spakarna. Att Looptroop åter levererat landets bästa politiskt medvetna hip-hop är nya singeln On Repeat, där högerextrema krafter får sig en känga, ett gott exempel på. Socialt patos och en vild fest på samma gång. If I Can't Dance It's Not My Revolution, som Emma Goldman sa.

Tove Styrke
Det är ett utropstecken av rang när någon som upptäcks i TV4s talangjakt Idol  liknar en riktig artist med en unik karisma och vision. Tove Styrke är definitivt en sådan artist. Bara 18 år gammal har hon visat upp integritet och personlig talang på sitt läckert electropoppiga debutalbum. Singeln Million Pieces har skrivits av Adam Olenius från Shout Louds tillsammans med Lykke Li. Vid årets P3 Guld vann Tove Styrke kategorin "Årets Nykomling" .

Ghost
Hur man bygger årtiondets största metalhype? Så här: Klädda i spöklika masker och rituella kåpor vägrar man avslöja vilka som gömmer sig bakom bandnamnet. Man är så hemlig att journalister får genomföra intervjuer med ögonbindel. Man bygger sin musik på en lika ondskefull som självhäftande mix av Mercyful Fate, Blue Öyster Cült och Roky Erickson. Sedan toppar man det hela med att ge ut debuten Opus Eponymous på legendariska etiketten Rise Above. I ena stunden hyllas svenska Ghost på Darkthrone-sångaren Fenriz blogg, i nästa hamnar de högt på Aftonbladets årliga lista över dec stora skivbolagens mest eftertraktade signingar. Det går fort framåt för Ghost, men deras konsekventa vägran att avslöja sina sanna identiteter är konstant.

Fallulah (Dk)
Danmarks klarast lysande nytända stjärna. Fallulahs mix av balkaninspirerade rytmer och luftigt elegant pop i Bat For Lashes och Marina & The Diamonds anda har gett henne ett brett genomslag i hemlandet och på kontinenten i Europa. Singeln Bridges blev 2010 års mest spelade låt i dansk radio i landets motsvarighet till P3 Guld och Grammis tog hon nyligen hem storslam. 26-åriga Fallulah är en kulturell smältdegel som på sitt debutalbum The Black Cat Neighbourhood visar upp en cosmopolitisk mix av hennes rumänska kulturarv och modernt producerad pop. Som dessutom svänger rejält!

Adrian Lux
Producenten, DJ och artist. Adrian Lux har många infallsvinklar att tackla sin kärlek till klubbmusiken på. Och dessutom talangen att bli en av genrens fixstjärnor. Singlarna Strawberry och Can't Sleep var båda hits som gav en föraning om framgångarna med låten Teenage Crime, ett samarbete med housekungen Axwell som erövrat såväl dansgolven som P3s spellistor. Förra året skrev Lux kontrakt med amerikanska Ultra Records vars VD Patrick Moxey upptäck artister som Jay-Z, NERD och Kelis. Bara en sådan sak.

Albin Gromer
Hade man SVT1 påslagen under kvällen lördag 22/1 såg man en stjärna födas. Visserligen hade snacket om det unge soulsångaren och hans egenproducerade EPs surrat ett bra tag i hemstaden Malmö, men när Albin Gromer ställde sig på scen under P3 Guld till galans snyggaste produktion och framförde färska singeln Här inne hos mig fick med ens uttrycket ”att gå igenom rutan” förnyad relevans. Suggestiv elektronisk  r’n’ b,som en skånsk Kaah eller en Oskar Linnros och Daniel Adams-Rays melankoliske lillebror.

Bäddat För Trubbel
Ibland hittar man ett band som bara är så jävla bra. Malmöpunkarna i Bäddat För Trubbel är en sådan upptäckt. Den nya svenska punkvågen med band som Sista Sekunden och Masshysteri och fått ett tillskott i det här gänget och deras debut Det här är inte New York. "När varken Problem, Wilmer X eller Kal P Dal finns längre är det tryggt att någon håller liv i den urtypiskt svårimponerade Malmö-punken" skrev Aftonbladets Håkan Steen och Sonics L-P Andersson konstaterade helt enkelt att "Det här är inte New York är en debut av samma kaliber som första Wilmer X eller Union Carbide Productions In the Air Tonight".

Icona Pop
Electrouon Icona Pop består av Caroline och Aino. Tjejerna har en bakgrund i Stockholms DJ-värld och upptäcktes av Erik Hassles manager. Med egenproducerade dängan Manners säkrade de en plats på extremt hippa franska modemärket och skivetiketten Kitsunés samlingsalbum Kitsuné Maison Compilation. En serie medvetna samlingar som varit ett nav i 00-talet electrovåg och lyft fram artister som Teenagers och Hot Chip. Nu är det Icona Pops tur.

Syket Umeåbaserade sjumannabandet Syket har verkligen gett upphov till  en rejäl hype. Helt utan att anstränga sig. I kraft enbart av sin briljanta, suggestiva psychpop har de fått såväl indiebloggare, majorskivbolag och Andres Lokko att gå ned i spagat. Debutalbumet With Love är inspelad med Henric Oja som arbetet med Säkert!. Tillsammans har de skapat en komplex ljudbild som är atmosfärisk och svängig, melodisk och hypnotisk.

Caotico
Att en låt blir en dansgolvshit utan att ens vara släppt är ganska så imponerande. Men får en DJ en sådan makalös hit som Back of my head i knäet är det svårt att låta bli att fildela den till sina kollegor tills fingrarna blöder. Upphovsmännen till den New Order- och Tough Aliance-klingande biten är Umeåbaserade skivbolaget Nomethods nyaste signing Caotico. Bakom det mystiska namnet döljer sig P3-Guld nominerade producenten Academics och bröderna Dunkels från Indsutri Royal. Bloggosfären ger tummen upp, det gör vi med!