Lyoness Sweden AB

Lyoness Child & Family Foundation jobbar för barnens bästa

Pressmeddelande   •   Apr 19, 2013 02:29 CEST

Handla och gör gott. Alla vill bidra till en bättre värld och det här är faktiskt möjligt. Du behöver inte bara handla i välgörenhetsorganisationernas second hand-butiker. Du kan handla precis som vanligt. Lyoness medlemmar tar del av Cashback och medlemsförmåner och stöder samtidigt Lyoness välgörenhetsstiftelser: Lyoness Child & Family Foundation (CFF) och Lyoness Greenfinity Foundation (GFF).

Lyoness Child & Family Foundation grundades i Schweiz i maj 2008. Den är en politiskt oberoende välgörenhetsorganisation som arbetar för att främja missgynnade barn och ungdomar och deras familjer, främst inom utbildning. Sedan Lyoness Child & Family Foundation grundades har över 30 projekt i 18 länder genomförts tillsammans med våra projektpartners. Child & Family Foundations genomför projekt över hela världen, från Sydafrika till Polen och USA till Filippinerna.

Ett projekt har precis genomförts tillsammans med Dr. Nelson Mandela i Qunu, Sydafrika. En helt ny skola, No-Moscow Primary School, byggdes för att ge barn förutsättningar för ett bättre liv. I ett annat projekt, ”XO-Laptops till Ecole Robespierre i Paris“, fick elever i Frankrikes huvudstad möjlighet att använda datorer i undervisningen. I Uromi i Nigeria bidrar CFF till renovering av Lyoness Foundation Holy Trinity School. Child & Family Foundation stöder också projekt för att förbättra kvinnornas situation i Parajuru, Brasilien där unga, arbetslösa kvinnor utbildas till sömmerskor. Listan av liknande aktuella projekt runt om i världen är lång.

Lyoness Greenfinity Foundation arbetar för att skydda vår miljö, investerar i klimatskyddsprojekt samt främjar utvecklingen av nya tekniker inom området förnyelsebar energi runt om i världen. Lyoness tar också sitt eget ansvar och har därför arbetat fram en långsiktig klimatskyddsplan för företaget och jobbar på att förbättra företagets interna processer i samband med miljön. Lyoness har därför utvecklat en metod för att mäta och beräkna det ekologiska fotavtrycket tillsammans med TU Graz (Graz University of Technology). Metoden tar hänsyn till faktorer som avgör hur företaget påverkar vår miljö. Andra projekt pågår i Honduras, Filippinerna och Österrike.

Lyoness Child & Family Foundation och Lyoness Greenfinity Foundation finansierar sina projekt främst genom inköp som görs genom Lyoness. Du handlar och gör gott.