Folkpartiet

Lysande USA-förslag om svenskt "avancerat partnerskap" i Nato

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2006 14:12 CEST

Måndagens uppgifter i Financial Times (sidan 3) om att USA lagt fram förslag om ett mer "avancerat partnerskap" för bl.a. Sverige i Nato är ett välkommet ytterligare steg mot faktiskt svenskt Natomedlemskap.

Planerna skall enligt tidningen diskuteras i Sofia, Bulgarien, denna månad och beslutet fattas vid Natotoppmötet i Riga i november.

- För att få full klarhet i den svenska regeringens position i frågan väcker jag idag en interpellation om regeringens hållning om USA-erbjudandet, och med krav på information om vad detta skulle innebära för Sverige jämfört med idag, säger Carl B Hamilton, vice ordförande (fp) i EU-nämnden och en av riksdagens ledamöter i Natos parlamentariska församling.

- Det är viktigt att Sverige, när vi deltar i Natooperationer i bl a Afghanistan, har ett oerhört nära samarbete med Nato bl.a. för att minska riskerna för personalen i fält. Att nu USA och förhoppningsvis övriga Nato vill gå vidare och erbjuda ett ännu närmare samarbete för länder "putting blood and treasure on line with Nato" är både välkommet och viktigt att ta fasta på.
_______________________________________________

Carl B Hamilton, Riksdagsledamot (fp), 0708-345 736, carl.b.hamilton@riksdagen.se

Niki Westerberg, 070-937 1525, niki.westerberg@riksdagen.se

Bild på Carl B Hamilton fri för publicering finns här:

Besök Carl B Hamiltons hemsida: