Stiftelsen Skansen

Lyss på 1700-talet på Skansen

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 08:46 CEST

Söndag den 14 juli startar Lyss till 1700-talet med lekar och tidsfördriv på Skogaholms herrgårdsplan. Här får man sen veta mer om högreståndsdräkten och den folkliga dräkten under de två veckor som följer. Swedish Chamber Trio - Matilda Blomqvist, flöjt, Natalie Migdal, violin, och Marika Dahlbäck, cello framför tidstypisk musik i Skogaholms herrgård varje dag 14 - 28 juli mellan kl 12 och 15.

Torsdag den 18 juli framförs konserten "Fader, omsorg haf om mig" med Bellmans bibliska visor i Seglora kyrka kl 18. Medverkande är Sten Magnus Petri, sång och luta, medlemmar ur Katarina kyrkas manskör, Lars-Ewe Nilsson, piano, orgel.

Guldpiller, Dyvelsträck och Plåster - exotiska botemedel mot krämpor förevisas 20 - 21 och 27 - 28 juli,  kl 11–17  i Apoteket i Stadskvarteren.

Lördag 20 juli bjuder bland annat på konsert med Jenny Arthur, blockflöjt, Eva Björklund, orgel i Seglora kyrka kl 14 och  1700-talssånger i Ordenshuset med Trio Svenska lutan kl 15. Herrgårdens park och trädgård visas av Agneta Magnusson kl 12 & 15. Skansens byalag arbetar i köksträdgården kl 11-16

Torsdag 25 juli framför Ann-Christine Edblad, sång, och Göran Edblad, gitarr, musik från Bellmans tid i Seglora kyrka kl 18,
Lördag den 27 juli är det dags för Bellmandagen. Det framförs musik och intas mat på Hazeliushusets gårdsplan, Par Bricoles manskör framträder på Sollidenscenen kl 13 och kl 15 framförs Stolta stad! med Ann-Kristin Hedmark, Sten Magnus Petri och Christer Karlber-ensemblen. Elisabteh von Waldstein spelar orgel i Seglora kyrka kl 14.

För detaljerat program se bifogat programblad.