Lyssna på arbetsförmedlarna, Littorin!

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2009 11:03 CEST

Arbetsförmedlarna underkänner regeringens arbetsmarknadspolitik, och efterlyser mer resurser och bättre prioriteringar för att klara jobbkrisen. Det visar en rapport från fackförbundet ST som publiceras idag.

- Det här bekräftar den bild jag själv fått när jag träffat arbetsförmedlare och arbetssökande runtom i landet. Förmedlarna känner sig maktlösa och de arbetssökande känner sig lämnade i sticket, säger Josefin Brink.

- Vi står inför den värsta arbetslöshetskrisen i mannaminne, och Arbetsförmedlingen har mindre personal och färre utbildningar och praktikplatser att erbjuda idag än 2006, när konjunkturen var på topp. Det säger sig självt att det kommer att drabba alla som nu blir arbetslösa hårt, säger Josefin Brink.

- Regeringens tal om att bekämpa "utanförskapet" klingar allt mer falskt, när de största besparingarna konsekvent drabbar arbetslösa och sjuka. Littorin måste ta arbetsförmedlarnas kritik på allvar och ge dem förutsättningar att sköta sitt samhällsuppdrag, avslutar Josefin Brink.

För mer information:
Josefin Brink, arbetsmarknadspolitisk talesperson (V), tel: 070-240 42 92