Dorunner AB

Lyxshopping har blivit för dyrt – nu är det hyrlyx som gäller

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 10:04 CEST

Alltmer kvinnor hyr handväskor och festkläder, män hyr exklusiva bilar och företag hyr konst. Trenden mot att hyra lyxvaror istället för att betala onödigt dyra pengar för att äga har växt dramatiskt sedan finanskrisens början.

Nu ser hyrmarknadsplatser som hyrahyra.se en ökad tillströmning av och efterfråga på lyxvaror i form av designprodukter, exklusiva transportmedel och konst. Mycket pekar på att lyxshopping

"Lyxkonsumtion är en källa till bekräftelse och självförtroende för många. Men i sämre tider tar det emot alltmer att spendera dyra pengar på kläder och exklusiva transportmedel vilket medför ett uppsving på hyrmarknaden istället", säger David Ekenvi, VD på hyrahyra.se

Temporärt ägande blir en alltmer attraktiv möjlighet för de nya generationerna. 57% av konsumenterna idag säger att de medvetet inte vill äga fler saker. Materialistiska drivkrafter har minskat enligt den europeiska trendrapporten, The Point. Med en ekonomisk kris, kreditbrist har den finansiella kostnaden av ägande fått stort fokus och konsumenter tvekar nu alltmer inför stora och dyra inköp.

"När vi är ekonomiskt och ekologiskt utmanade så börjar vi experimentera med nya sätt att konsumera. Att hyra och deläga kommer vara självklara sätt att njuta och uppleva de närmaste åren"säger Magnus Lindkvist, VD på trendspaningsbyrån Pattern recognition

Konsumentshysterins kraft verkar ha försvagats och den moderna konsumentens kärleksaffär med upplevelser skapar nya utmaningar för företag och varumärken. På den svenska hyresmarknadsplatsen HyraHyra.se har nya kategorier som helikoptrar, lyxvillor, dyra handväskor, lyxbehandlingar och konst dykt upp (se nedan)

Exempel på hyrlyx:

Helikopter: http://www.hyrahyra.se/annons/hyr_helikopter_%3A_robinson_r%3A44hk-3694

RIB Extreme: 0707 201 400

Handväskorhttp://www.hyrahyra.se/annons/mycket_fin_marc_by_marc_jacobs_m%C3%A4rkesv%C3%A4ska_att_hyra-12397

Fnitter (Jessica Hjerpe): 0707 634 151

Konst: http://www.hyrahyra.se/annons/hyr_en_tavla_eller_ett_konstverk-65707

Konstförmedling (Pontus Klingspor): 0736 25 87 21

Mer information:
David Ekenvi, VD, E-post: david.ekenvi@firmfactory.com, Tel: 0737-080 039
www.hyrahyra.se

Hyrahyra är Sveriges största och snabbast växande webbtjänst för uthyrning och är en del av Firm Factory Network som investerar i nystartade bolag. I partnerskaran återfinns bland andra Daniel Kaplan som även grundade auktionssajten Tradera samt TV-profilen Peter Settman.