Möllerström & Bark AB

M&B bygger Sharepoint åt Telenor Sverige

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2009 11:13 CET

Telenor har tidigare hanterat processen för "Request For Change" och driftanmälan med bland annat Word, Excel, Mail och flera andra olika system för processtöd. Det har gjort det svårt att få en tydlig översikt, vilket är viktigt för att beslutsfattare ska kunna fatta viktiga beslut med rätt underlag. Slutligen påverkar det kunder som får en längre nertid än vad som är nödvändigt.

Joacim Ramvik och Conny Bark konstaterar att den största utmaningen var att det var så otroligt många system, hård och mjukvaror som behövde behandlas på flera olika sätt vid utformningen av RFC-stödet. Systemen ligger dessutom i flera olika databaser och det nya stödet var tvunget att arbeta mot både Oracle och SQL.

Möllerström & Bark löste det genom att bygga ett naturligt flöde i SharePoint och InfoPath efter att tillsammans med Telenor gjort förarbetet utifrån ITIL.
ITIL , som står för ”IT Infrastructure Library” beskriver hur man på ett kostnadseffektivt sätt kan strukturera upp verksamheten för att hantera fel, åtgärder och förändringar samt långsiktig planering för att förebygga kriser.

Plats: Telenor Sveriges Huvudkontor, Karlskrona
Produkt: Moss 2007 och InfoPath
Krav: Säkert, lätt att underhålla och utvecklingsbart
Applikationer: M&B RFC-stöd och Driftanmälan
Telenors syfte: ”Det är inte kostnadsbesparingarna i huvudsak som drivit oss utan i stället att prova Sharepoint/Infopath för lite mer avancerade funktioner än vi gjort tidigare. Nu när vi påbörjat piloten kan jag absolut säga att vi kommer minskar våra kostnader för att hantera driftsättningar.” Förklarar Joacim Ramvik

M&B är din egen Microsoft Server på nätet där du kan lagra dina mail och filer säkert och bekvämt.Skaffa en Hosted Exchange hos oss och upptäck fördelarna med Pushmail, mail till mobilen, kontakter och kalender i din mobiltelefon. M&B står för Hosted Sharepoint och Hosted Exchange och gör automatisk backup dagligen av dina affärslösningar!