Piratpartiet

(M) följer amerikansk industri i EU - skadar europeiska företagare och privatliv

Pressmeddelande   •   Maj 03, 2013 08:09 CEST

I dagarna ska svenska ledamöter från Europaparlamentet besöka Sveriges riksdag för att diskutera pågående arbete i Europaparlamentet. Frågorna kring dataskyddsförordningen utmärker sig, och då särskilt Moderaternas beslut att stödja amerikansk industri i en urholkning av det europeiska dataskyddskyddet.

- För mig är det obegripligt att Moderaterna valt att gå den amerikanska industrins ledband mot åsikter som kommit från europeiska IT-företag och medborgare, säger Amelia Andersdotter.

Särskilt mindre IT-företag drabbas när man skriver lagar efter amerikanska storföretags önskemål. I EU har företag ofta byggt affärsmodeller kring tidigare personuppgiftsregler som funnits sedan mitten av 1990-talet. Därför kan det drabba framför allt europeiska aktörer att man skriver om lagstiftningen på amerikanskt sätt.

- När mer än 80% av alla internetanvändare säger att de har lågt eller inget förtroende för att företag respekterar deras privatliv så är inte rätt väg framåt att urholka medborgarnas förtroende för lagstiftare också, säger Amelia Andersdotter.

- Vi pratar om en mänsklig rättighet till privatliv som Sverige förbundit sig att hjälpa sina medborgare bevara, och då måste man åtminstone ge ordentliga möjligheter att säga ja eller nej.

Ett starkt personuppgiftsskydd kan också bidra till att större IT-säkerhetsproblem i samhället hanteras eller löses på ett bättre sätt av industriaktörer och offentlig sektor som upphandlar IT-tjänster.

- Nu när vi har IT i elnäten, sjukhusen, färdtjänsten och på Skatteverket kan det vara bra med tydliga instruktioner om samhällets värderingar till alla inblandade aktörer om hur personuppgifter och integritet bör bevaras. Det bästa för alla företag i Europa som byggt sin verksamhet kring nuvarande lagstiftning, och för medborgarnas rättigheter, är att Moderaterna backar från sina förslag.

Amelia Andersdotter
Europaparlamentariker
amelia.andersdotter@europarl.europa.eu

Om Piratpartiet
Piratpartiet
 är Sveriges mest framtidsinriktade politiska parti. Partiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, och svarar på de frågor de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gav partiet två parlamentsplatser. Piratpartiet är en del av en växande rörelse med systerpartier runt om i Europa och världen. Flera av dessa har folkvalda representanter på lokal och regional nivå.