Vänsterpartiet Storstockholm

(M) fortsätter förhala sprutbytet

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2011 11:55 CET

Trots att socialnämnden, samtliga stadsdelsnämnder och samtliga partiet förutom moderaterna ställt sig bakom förslaget om sprutbyte i Stockholms Stad fortsätter moderaterna att förhala dess genomförande. Trots tidigare förhalningar har nu beslutet fattats, men ändå har ännu ingen lokal tagits fram för genomförandet. De andra partierna i alliansen som röstat för sprutbyte ligger lågt. Det vilar ett tungt ansvar på (FP),(C) och (KD) som inte agerar tillräckligt kraftfullt.

-          All seriös forskning pekar på att sprutbyte är en effektiv åtgärd för att minska smittspridning, då det är det vår uppgift som politiker att omsätta den forskningen i praktiskt politik. Människor far illa medan moderaterna obstruerar ett demokratiskt fattat beslut, säger Karin Rågsjö, vice gruppledare för (V) i Stockholm. Det är låg nivå

Det är inte märkligt att människor är tveksamma till att ha verksamheten i sitt närområde, särskilt efter att moderaterna bedrivit skräckpropaganda kring konsekvenserna. Redan nu finns det dock motsvarande verksamhet i hela EU förutom i Grekland. som inte medfört någon av de konsekvenser som König Jerlmyr försöker skrämma upp människor med. Inte heller vill människor alltid bo bredvid en väg, eller bullriga ungdomar osv. men ibland får den viljan vika för det allmännas behov.

För mer info:
Karin Rågsjö 070 216 07 61

Vill du läsa mer om Stockholmsvänsterns politik? Gå in på http://www.stockholmsvanstern.se/