Miljöpartiet de gröna

M-väljare vill att Reinfeldt redovisar hemliga partibidrag

Pressmeddelande   •   Sep 06, 2010 14:51 CEST

Miljöpartiet presenterar idag en ny SIFO-undersökning om svenska folkets inställning till hemliga partibidrag. 6 av 10 väljare vill att bidrag över 20 000 kr från företag, privatorganisationer eller organisationer redovisas. Moderaterna har motsatt sig en lagstiftning som tvingar partierna att redovisa bidragen. Men i SIFO-undersökningen vill en majoritet av Moderaternas väljare (51 procent ja, 42 procent nej) att bidragen redovisas.

- SIFO:s opinionsmätning visar tydligt att även de Moderata väljarna vill att bidragen redovisas. Det är dags att Moderaterna redovisar de miljontals kronor som man får in i hemliga bidrag. De pengar som man fått in för årets valrörelse bör redovisas innan riksdagsvalet. Fredrik Reinfeldt kan aldrig bli allmänintressets företrädare så länge särintressena hålls hemliga, säger Peter Eriksson.

- Efter att Socialdemokraterna nu också är för en lagstiftning framstår Moderaterna som alltmer isolerade i sin vägran att överge en uppenbart korrumperande struktur. Ett system som gör det lagligt att dölja politiskt mygel och korruption. Det går inte att försvara att Sverige i en central demokratisk renhållningsfråga helt saknar lagstiftning, säger Miljöpartiets språkrör Peter Eriksson.

Frågan som SIFO ställde var ”Anser du att politiska partier ska behöva redovisa bidrag över 20 000 kr från företag, privatpersoner och organisationer eller tycker du inte det?”.

Läs hela mätningen här:

FÖR VIDARE INFORMATION: