Klas Lundström

Ma(k)tlandet Sverige — Reportage om trebent lobbyprojekt

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2011 11:41 CET

"SVÄNGDÖRRSPOLITIKEN I SVERIGE FÖR ATT STANNA"

"Matlandet Sverige" är ett regeringsinitierat projekt som förenar tillväxt med turism, bilden av ekologisk hållbarhet med pumpande ekonomi. Projektet lanserades 2008 men sparkade igång först hösten 2010 och står nu, som enda projekt, inskrivet i regeringsförklaringen. Arkitekt är Eskil Erlandsson, landsbygdsminister (C).

Men Matlandet visar på slugt maktspel bakom kulisserna, där tjänster och gentjänster sätter agendan och där framför allt Centerpartiet, i dag i desperat jakt efter väljare, kohandlat i kärnfrågor för att inför övriga alliansregeringen kunna träffa kontroversiella avtal med jaktlobbyn. Årets vargjakt är ett exempel på det. Skogsindustrin, i vilken bl.a landsbygdsministern har personliga intressen, är ett annat.

Och Matlandet är, visar oss journalisten och författaren Klas Lundströms välskrivna reportage i veckans Arbetaren (3/2), ett tredje och utmärkande exempel.

"Regeringen, och i synnerhet Carlgren, är orolig för att tappa röster på landsbygden. Då tror man att en vargjakt kan vara ett sätt att vinna tillbaka dessa röster. Ett cyniskt sätt att vinna röster på", säger Jens Holm, riksdagsledamot för Vänsterpartiet i reportaget.

Inom projektet har Erlandsson försett sig med ett expert-råd bestående av personer ”kunniga inom mat och turism”. För att jävsituationer ska undvikas försäkras det att inga i exportrådet företräder några ”särskilda intresseområden”. Det stämmer inte. I expertrådet ingår allehanda tunga politiska opinionsbildare från jägarlobbyn, skogsindustrin, LRF samt PR-proffs. I Matlandsprojektet styrelse ingår bland andra Maria Rankka, tidigare chef för nyliberala Timbro, och Stefan Lindskog, inflytelserik jurist och ägare av Rosenborgs säteri, Värmlandsnäs största gård på 850 hektar.

Ledorden är frihandel, i lokal och global skala. Sverige har varit dålig på att lansera sin egen köttproduktion, och i synnerhet köttproduktionen syns längs matlandets samtliga grenar: turismen, skolköken, jakten, skogsindustrin.

— "Svängdörrspolitiken" har kommit för att stanna i Sverige. Ett odemokratiskt system utan insyn där gränsen mellan näringsliv, lobbygrupper och politiska korridorer har suddats ut, säger Lundström.

...

Läs hela reportaget här.

Klas Lundström är journalist och författare. Just nu aktuell med äventyrsreportageboken Badlands. Arbetaren är en syndikalistisk veckotidning, grundad 1922. Green Underground Collective är ett konstnärskollektiv bestående av poeter, journalister, målare, författare och fotografer.