Föreningen Glasbyn Målerås

Målerås Mekaniska ökar sin exportsatsning - Internationella mässor nyckeln till framgång

Pressmeddelande   •   Maj 01, 2014 21:22 CEST

I mitten av april deltog Målerås Mekaniska AB på den internationella mässan WIRE & TUBE 2014 i Düsseldorf. Företaget visade upp sitt maskinkoncept BOXED WIRE. En enkel men mycket genial lösning för att kunna samla och hantera stora mängder kabel.

Produkt på världsmarknaden

Mer än 100 maskinenheter har sålts till kabeltillverkare bland annat i Europa, Australien, Sydamerika, Kina och Indien. På industrin i Målerås pågår tillverkningen för nästa enhet som skall leverans till Sydafrika. Efter mässan i Düsseldorf har företaget många förfrågningar som skall bearbetas och offereras.

• Jag tycker att det märks en ökad efterfrågan på företagets samtliga produkter och vi ser positivt på framtiden och hoppas på en stigande konjunktur, säger Björn Johansson, VD på Målerås Mekaniska AB, extra glada är vi åt den ökande eurokursen, som påverkar vårt resultat positivt.

Mässor nyckeln till exportframgång

För Målerås Mekaniska AB är mässor den viktigaste marknadsföringskanalen. Under 2014 kommer förtaget, förutom på ELMIA i Sverige, att delta på mässor i England och Tyskland

För mera information:

Björn Johansson, VD, Målerås Mekaniska AB, 0481-314 45, 070-632 41 28

bjorn@maleras-mek.se  www.maleras-mek.se  www.fliptop.se

Foto: Björn Johansson i Målerås Mekaniska AB:s  monter på WIRE & TUBE 2014, Düsseldorf

Målerås Mekaniska AB ägs av familjen Björn Johansson och tillverkar komponenter till fordonsindustrin, stålemballage och maskinenheter till kabeltillverkare. Antalet anställde var 2013 30 personer med en omsättingen på 61 MSEK varav ca 60 % på export.

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson. I Designarenan finns utställning och försäljning från sju av Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 40 bäddar, bageri/café (sommar), affär och bensinmack, presentshop ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns 25 företag. www.maleras.nu