Föreningen Glasbyn Målerås

Målerås Mekaniska på internationell billmässa i Hannover

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 21:26 CEST

För Målerås Mekaniska AB är mässor den viktigaste marknadsföringskanalen. I slutet av september deltog därför företaget i den internationella bilmässan IAA Commercial Vehicles (Internationale Automobil-Ausstellung) i Hannover. Företagets basprodukt sedan starten 1979 är Fliptop - öppningsbara tak för containers och tippflak – som demonstrerades i montern på mässan.

-        Trots den ekonomiska krisen i Europa hade vi många intresserade besökare i vår monter. De lade både in order och lämnade större förfrågningar, till och med från gruvindustrin i Sydamerika, berättar Björn Johansson, VD och ägare till Målerås Mekaniska AB.

Elmia Lastbil 2012

Höstens första mässa för Målerås Mekaniska var Elmia Lastbil 2012 i Jönköping i slutet av augusti. Även här demonstrerade företaget sin produkt Fliptop för öppningsbara tak.

För mera information:

Björn Johansson, VD,  Målerås Mekaniska AB, 0481-314 45, 070-632 41 28

bjorn@maleras-mek.se

www.fliptop.se

www.maleras-mek.se

Målerås utvecklades när järnvägarna - Nybro-Sävsjöström/Nässjö och Målerås-Kosta kom till byn i slutet på 1800-talet. Målerås Glasbruk etablerades 1890 och är idag Sveriges största privata glasbruk med egen kristallshop. Ägare är designern och mästargravören Mats Jonasson. I Designarenan finns utställning och försäljning från sju av Sveriges bästa glasblåsarmästare/studioglashyttor. Sedan l930-talet finns en läderindustri med shop. Målerås Meknaiska tillverkar bl.a. utetrum och pooltäckningar under varumärket Zabra. Målerås Vandrarhem B&B med 40 bäddar, bageri/café (sommar), affär och bensinmack, presentshop ger service till turister och boende. I Målerås med omnejd finns 25 företag. www.maleras.nu