LivsmedelsFöreningen

Målmedvetet arbete för kvalitet bakom Livsmedelspriset 2014

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2014 12:10 CEST

På knappt tre år och med små resurser har organisationen Svenskt kött tack vare robust relationsbyggande, strategisk smarthet och klarläggande kommunikation lyckats höja svenska konsumenters medvetenhet om ursprung, köttkvalitet och kvalitetskött. Man har dessutom gjort konsumenterna medvetna om det fantastiska jobb som svenska djurbönder lägger ned på att producera kött som visar omsorg om både djur, miljö och människors hälsa. Som kronan på verket lyckades man med konststycket att få den svenska unggrisen som huvudråvara på Bocuse d’Or Europe. För att ytterligare förbättra själva produktkvaliteten fortsätter man nu med att utveckla en svensk marmoreringsstandard.

”Vi på Svenskt kött är mycket stolta och glada för Livsmedelspriset. Priset är också ett erkännande till de svenska djuruppfödarna. Det är en förmån att få arbeta med det svenska köttet som har starka värden att kommunicera. Den framgång som den frivilliga ursprungsmärkningen Svenskt kött haft visar att även en liten organisation kan skapa förändring. Tydliga mål, engagerade medarbetare och bra samarbetspartners är en förutsättning för att nå fram i bruset” säger Maria Forshufvud, vd Svenskt kött.

LivsmedelsFöreningen delar sedan 1964 årligen ut Livsmedelspriset till personer, organisationer eller företag som på ett inspirerande och innovativt sätt tagit initiativ till, eller utvecklat förutsättningar för att öka livsmedelsnäringens konkurrenskraft och utveckling.