Måltidsvision AB

Måltidsvision bjuder Europa på smaker av Umeå

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2013 09:50 CEST

Under hösten kommer man i Paris, London, Barcelona och ytterligare fyra europeiska städer att bl.a. få uppleva smaken av norrskenet, en höstvandring i den norrländska skogen och av isfiske i fjällen. Den unika måltidsupplevelsen för alla sinnen är signerad Måltidsvision som jobbar med ”storytelling by food” – en kombination av mat, kommunikation och konst.

2014 tar Umeå över stafettpinnen som Europas kulturhuvudstad. Under september och oktober kommer Umeå2014 tillsammans med VisitSweden att genomföra en turné till sju städer för att skapa nyfikenhet och uppmärksamhet ute i Europa. Som en jättelik iskub kommer ett transparent upplevelsehus att byggas upp på centrala platser och fyllas med en lång rad kulturella evenemang och svenska smaker. Måltidsvision har fått i uppdrag att ta fram och genomföra ett kreativt koncept för VIP-kvällen i respektive stad – en upplevelse som innehåller såväl mat som kultur.

Vi har skapat föreställningen ”A taste of the eight seasons” med inspiration från kulturhuvudstadsårets och den samiska kulturens åtta årstider, berättar Björn Ylipää, creative director på Måltidsvision. Gästerna kommer att bjudas på åtta akter som fångar varje årstids speciella sinnesstämning.

Storyn om Umeå och Sverige ges liv av mat, dryck, foto, musik, film och performance som vävs ihop till en unik helhetsupplevelse för alla sinnen. I ”a taste of the eight seasons” möts tradition och nyskapande. Gästerna får t.ex. uppleva våren – återvändandets årstid. En känslig tid med kontraster mellan livets sköra början och islossningens mäktiga naturskådespel. Det frodiga gröna ger energi och unika smaker i naturens skafferi. I björkarna forsar saven och tappas för att bli exklusivt mousserande vin.

Konceptet ”Storytelling by food” har skapats och utvecklats av Måltidsvision. Det handlar om att låta måltidsupplevelsen lyfta fram en berättelse. Med en kreativ gestaltning förstärks historien i syfte att väcka intresse och skapa engagemang. Vid måltiden står smakerna givetvis i centrum, men i koncepten ingår också vad gästen ser, luktar, känner och hör.

Vi vill beröra besökarna på ett djupare plan. Få dem att stanna upp, tänka efter och ta in, fortsätter Björn Ylipää på Måltidsvision. Förhoppningen är att finnas kvar i deras medvetande långt efter att eventet är avslutat.

För mer information eller bilder kontakta: Björn Ylipää, tel: 0705-36 56 98 eller bjorn@maltidsvision.se och www.maltidsvision.se
Mer info om Umeå2014 och turnén på: www.umeå2014.se och www.caughtbyumea.com

Måltidsvisions affärsidé är att på ett unikt sätt och genom en konstnärlig presentation använda mat och dryck för att kommunicera budskap och skapa engagemang. Företaget grundades år 2000 kring tanken att lyfta blicken från tallriken och sätta fokus på upplevelsen. Genom ”storytelling by food har Måltidsvision gestaltat allt från köpcentra, miljö- och IT-frågor till svensk natur och kultur. Företaget har sin bas i Löddeköpinge, men har uppdrag över hela landet och även utomlands.

Måltidsvision skapar annorlunda och kreativa måltidsupplevelser i samband med event. Måltidsvision har en unik affärsidé där vi kombinerar mat, kommunikation och konst på ett spännande sätt. Vi kallar det "storytelling by food", vilket betyder att måltidsupplevelsen gestaltar eventets övergripande tema och budskap. Bland annat tar vi fram skräddarsydda koncept för invigningar, konferenser, interna möten och produktlanseringar. Utöver event erbjuder Måltidsvision också föreläsningar, kurser och utvecklingsuppdrag samt provningar och matstyling. Dessutom skapar Måltidsvision olika kulturarrangemang i egen regi eller i samarbete med andra konstnärer.

För mer information kontakta Jenny Black per mail jenny@maltidsvision.se eller telefon 072-53 00 685.