Måltidsvision AB

Måltidsvision skapar svenska smakupplevelser på världskongress

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 11:35 CEST

Cirka 500 internationella gäster kommer under World Food Travel Summit att få uppleva smaken av bl.a. allemansrätten och stadens mångfald. Måltidsvision har fått i uppdrag att skapa ett kreativt koncept för konfenresens måltider. I samarbete med Radisson Blu ska Måltidsvision designa upplevelser som lyfter fram Sverige som turistdestination och vår matkultur.

Varje måltid kommer att bjuda på en ny svensk upplevelse, säger Björn Ylipää, Creative Director på Måltidsvision. Sverige har verkligen fantastiska och unika råvaror!  Samtidigt vill vi visa upp det som för oss kan kännas vardagligt, men som för utländska besökare kan vara exklusivt och annorlunda – var, när och hur man äter.

World Food Travel Summit är en internationell mötesplats för aktörer inom mat, dryck och upplevelser från hela världen. Kongressen hålls i år i Göteborg och kommer att handla om den nya vågen inom måltidsturism – konsumenter som blir allt mer intresserade av mat och medvetna om vad de äter och matens påverkan på miljön. Sverige är en spännande destination för matintresserade resenärer, men än så länge relativt okänd i världen.

Måltidsvision använder maten och gestaltningen som som ett kommunikationsverktyg och kommer att skildra berättelser om svenska traditioner, årstider och råvaror. För många turister handlar måltiden inte bara om att äta god mat. Man vill uppleva och lära sig något nytt, kanske t.o.m. förändra sitt liv, fortsätter Björn Ylipää.

Vi vill skapa positiva attityder och nyfikenhet kring Sverige, säger Jill Axelsson Pabst på Västsvenska Turistrådet. Vi satsar på ett annorlunda och kreativt upplägg för ytterligare förstärka det vi vill förmedla. Genom att beröra besökarna på djupet kommer vi förhoppningsvis att leva kvar länge i deras minne.

Kongressen ska vara en mötesplats för dialog och kunskapsutbyte och där det är möjligt att ta del av de senaste trenderna. Den arrangeras av World Food Travel Organisation i samarbete med VisitSweden, Göteborg & Co och Västsvenska Turistrådet. Kongressen hålls ungefär vartannat år. Den senaste arrangerades i Halifax, Kanada.

Läs mer på: www.worldfoodtravelsummit.com

För mer information kontakta:
Björn Ylipää, tel: 0705-36 56 98 eller
bjorn@maltidsvision.se

Måltidsvisions affärsidé är att på ett unikt sätt och genom en konstnärlig presentation använda mat och dryck för att kommunicera budskap och skapa engagemang. Måltidsvision hjälper företag och organisationer att skapa annorlunda och kreativa måltidsupplevelser genom ”storytelling by food”. Företaget har sin bas i Löddeköpinge, men har uppdrag över hela landet och även utomlands. ​

Mer info på www.maltidsvision.se eller kontakta:
Jenny Black: jenny@maltidsvision.se eller 072-53 00 685.