Imariefred.nu

Många anmälda till SM för Gatumusikanter 2012 i Mariefred

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2012 14:11 CEST

Intresset är stort att medverka på årets SM för Gatumusikanter som går av stapeln i Mariefred. Nu på lördag den 11 augusti fylls stadens gator och torg med musiker från hela Sverige som vill sprida sin musik och ta hem titeln som Sverigemästare i gatumusik. Publikens röster korar vinnaren.

-         Startfältet ser väldigt varierat ut i år och bland de tävlande bjuds det på en stor bredd av musikstilar med allt från rock, hip hop, soul, blues och jazz till trubadurvisor, country och orkestermusik, berättar Johan Vegna, projektledare för SM för Gatumusikanter.

-         Hittills har vi 24 anmälda till tävlingen, men vi vet att det även brukar komma in sena spontan-anmälningar.  Det är bara att höra av sig om man är intresserad, eller komma till Mariefred på lördag och anmäla sig hos oss senast kl 11.00, det finns alltid plats för fler, fortsätter Johan Vegna.

Musiker från hela landet är anmälda, alltifrån Högsby i Småland till Sorsele i Lappland, men musiker från Stockholm och Sörmland dominerar startfältet i år. Proffs eller amatörer, alla är välkomna att medverka. Ett av bidragen som deltar är Strängnäs-bandet "Dra en banjo" som består av Per Karlsson, Pelle Tillberg och Jocke Engberg. De har spelat ihop i sju år men det är första gången som de tävlar i SM för Gatumusikanter.

-          Jag var där på besök förra året och tyckte det var ett jättetrevligt arrangemang och bra musik - så då tänkte jag att vi borde kunna vara med där också. Vi kör allt från de hårdaste hårdrockslåtarna till de finaste balladerna, men just med vår egen tolkning - bluegrass och umpa, säger Jocke Engberg

Kl 11.30 på lördag inleds gatufesten i Mariefred. Tävlingsplatser lottas ut till gatumusikanterna och därefter har de eftermiddagen på sig att vinna folkets hjärta. I slutet av dagen räknas publiken röster och vinnaren utses. Dagen avslutas kl 16.00 med prisutdelning och mer musik på Rådhustorget. Konferencier under hela dagen är komikern och improvisatören Håkan Berg.

-         Vi ser fram emot en riktig folkfest och härlig underhållning för alla på lördag, avslutar Johan Vegna.

För mer information och anmälan se:
www.smgatumusikanter.se

För pressinformation och bilder vänligen kontakta:
Johan Vegna, projektledare SM för Gatumusikanter, tel  0760-197 590 eller johan@smgatumusikanter.se

SM för Gatumusikanter är en dagslång festival där gatumusikanter från hela Sverige bjuds in till Mariefred för att uppträda inför en stor publik på gatan. 2012 är tredje året tävlingen går av stapeln och förra året drog evenemanget 30 musiker från hela Sverige och över 10 000 besökare. Evenemanget drivs av företagarföreningen Imariefred.nu med Johan Vegna som projektledare.

www.smgatumusikanter.se
www.imariefred.nu
Facebook: /smgatumusikanter

Företagare Imariefred.nu är är en ekonomisk förening som arbetar för bra affärer och en levande stad, både för besökare och boende. Tillsammans arbetar vi med marknadsföring av verksamheter, produkter och tjänster som vill synas och samarbeta i Mariefred och för att visa på Mariefred som en viktig marknadsplats och intressant turistdestination. Vi arrangerar en rad aktiviteter som t ex Påskparad, Barnens Dag, Ångans Dag, SM för Gatumusikanter och Julmarknad.  Läs gärna mer på www.imariefred.nu