Nyckelhålet på restaurang

Många använder sig av enkla knep för ökat välbefinnande

Pressmeddelande  •  2011-12-08 11:13 CET

Nyckelhålet på restaurangs tävling ”Ge oss dina knep för välbefinnande - vinn fria luncher” är nu avslutad. Tävlingen har marknadsförts i ett stort antal certifierade nyckelhålsrestauranger under hösten och bidrag har kommit in från matgäster i alla delar av landet. ”Det behöver inte vara komplicerat att leva hälsosamt, små enkla knep i vardagen kan göra mycket för välbefinnandet” säger Ulf Bohman, VD för föreningen Nyckelhålet på restaurang. Att så är fallet visar det stora engagemang som matgästerna visat för tävlingen.

De tävlingsbidrag som kommit in till föreningen visar på en stor uppfinningsrikedom. Knepen handlar om allt från hur man skapar balans i livet, till motionsknep och vilken tallrik man lägger salladen på.  En målsättning med tävlingen har varit att lyfta de små enkla knepen som vi alla medvetet, och ibland även omedvetet, följer. Kloka knep som fungerar i människors vardag är viktigare än dieter och därför har restauranggästerna fått dela med sig av sina smarta och enkla knep för hälsa och välbefinnande. Med tävlingen vill föreningen visa att det inte behöver vara komplicerat att leva hälsosamt och må bra. Ett riktigt bra knep är av sådan art att det är enkelt, lätt att följa och snabbt blir till en vana som ger ett långsiktigt resultat.

Samtliga tävlingsbidrag kommer nu att sammanställas och utvärderas av en jury. Vem som vunnit fria luncher till ett värde av 10 000 kr presenteras i mitten av januari 2012. De bästa bidragen kommer också  att sammanställas och presenteras under våren, så att fler kan ta del av dem. ”Vi vill sprida knepen vidare bland matgästerna - ett flertal av bidragen är väl värda att ta efter och vi ser det också som ett sätt att bidra till en bättre folkhälsa” avslutar Ulf Bohman.

Föreningen Nyckelhålet på restaurang är en ideell förening vars uppdrag är att göra det enklare att välja hälsosamt på restaurang. Inom ramen för en frivilligt system certifierar föreningen restauranger.  Certifieringen omfattar utbildning och stöd till restaurangpersonalen, vägledning av matgästen och årlig kvalitetssäkring av restaurangerna.  Föreningen har ett avtal med Livsmedelsverket om hur varumärket Nyckelhålet får användas.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom