Megaman/Egma AB

Många fördelar med LED-belysning i julstjärnan Egmas päron-LED-lampa en säker ljuskälla som sparar energi i juletid

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2010 14:38 CET

Päronlampor används oftast i punktbelysning eller i dekorationsbelysning, till exempel i julstjärnor. Egmas nya Päron-LED-lampa drar bara 1,4 watt men har ett rundstrålande varmvitt ljus på 100 Lumen vilket motsvarar ungefär 15 watt för en glödlampa.

– Eftersom LED-lampan inte avger någon värme är det dessutom en säker lampa att ha i julstjärnan, säger Malin Svensson, informationsansvarig på Egma.

Egmas päron-LED-lampa består av 20 små LED-lampor och har ett rundstrålande varmvitt ljusflöde på 100 Lumen.

– Det finns många fördelar med päron-LED-lampan. Den sparar energi, håller upp till 30 000 timmar och den är säker då den inte blir varm. Och eftersom den är väldigt skaktålig behöver man inte bekymra sig över om den kommer att fungera eller inte när man plockar upp den ur lådan med julprylar till nästa jul, säger Malin Svensson.

Egmas nya päron-LED-lampa, en ljuskälla med många fördelar i juletid.

LED-lampor är energieffektiva – de förbrukar cirka 85 procent mindre energi än glödlampor – de har en lång livstid, passar i vanliga glödlampssocklar och har full ljusstyrka direkt vid tändning.

Fakta Egmas päron-LED-lampa

Effekt: 1,4W

Sockel: E14

Rundstrålande ljus: 100 Lumen (det totala ljusflödet i alla riktningar)