lektion.se

Många lärare vill göra sina röster hörda

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 16:28 CEST

På lektion.se, Sveriges största lärarsajt, är intresset stort för att svara på frågor om sin yrkessituation. Cirka 10 000 personer svarade nyligen på en enkätundersökning med frågor om bland annat arbetsmiljö och löner.

Lärarna har hittat hit genom ett intresse för undervisningen. Här känner de sig trygga att diskutera och svara på frågor som gäller deras situation. Vi vill backa upp lärarkåren och ge dem kunskap om hur andra lärare har det i frågor som är viktiga för dem, säger Mattias Räftegård, en av grundarna till lektion.se.

Enkäten är ett första steg för att känna av medlemmarnas intresse för att svara på frågor kring lärarjobbet, löner, arbetsmiljö och andra frågor som rör yrkeskåren. Och intresset är mycket stort. Av de 9 977 som svarade på enkäten har 2 122 personer tackat ja till att framöver ingå i en panel som regelbundet kommer att delta i undersökningar.

Ger stark röst åt lärarkåren
Undersökningarna kan ge viktig kunskap om situationen för landets lärare och samtidigt ge en politiskt oberoende röst åt lärarkåren. På lektion.se finns mer än 218 000 medlemmar, vilket kan jämföras med att Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund organiserar tillsammans cirka 265 000 lärare.

För beslutsfattare kan undersökningarna vara en intressant källa till kunskap om lärarnas situation och åsikter, säger Mattias Räftegård.

Fångar upp diskussionen
Tanken är att genom systematiska undersökningar lyfta fram viktiga ämnen som diskuteras flitigt på medlemmarnas forum, men som där förekommer i svåröverskådliga trådar. Undersökningarna genomförs i samarbete med företaget QuickSearch. Resultaten sammanställs och ges som feedback tillbaka till medlemmen, som är anonym i undersökningen.

Exempel från undersökningen hittar du på lektion.se (se länken nedan). I exemplet kan du följa utvecklingen från inlägg i forumet till systematiserad enkätundersökning och feedback till läraren.

Kontaktpersoner lektion.se

Kenneth Spenner
kenneth@lektion.se

Mattias Räftegård
mattias@lektion.se

lektion.se är en idébank med lektionstips av lärare för lärare. I lektionsdatabasen kan läraren söka och hämta lektionsmaterial och ladda upp egna lektionstips. På lektion.se finns ett forum där medlemmarna kan kommunicera med kollegor i Sverige och en länksamling med medlemmarnas egna länktips. Förutom det kollegiala utbytet finns leverantörsarkivet där läraren kan söka bland tusentals skolleverantörer. lektion.se har också skapat ett jobbarkiv med alla lediga lärarjobb i hela Sverige.

QuickSearch är ett mjukvaruföretag inom Entreprise Feedback Management (EFM) som erbjuder enkätlösningar till några av Sveriges mest framgångsrika företag och organisationer. EFM är undersökningar som förser organisationer med löpande feedback under året, vilket ger påminnelser, insikter och fördjupad analys så att chefer och medarbetare kan agera snabbare och mer proaktivt.