MasterCard

Många malmöbor väntar till sista veckan med sin julhandel

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2011 16:14 CET

Stockholm, 18 november 2011
Enligt MasterCards Konsumtionsindex 2011 är malmöborna sent ute med att köpa sina julklappar. Nästan en fjärdedel (23 procent) gör sin julshopping under den sista veckan innan julafton. Detta placerar malmöborna långt över riksgenomsnittet som är 13 procent.
Även bland storstäderna är Malmö den stad där flest människor gör sin julshopping under den sista veckan innan jul (Malmö 23 procent, Göteborg 16 procent, Stockholm 15 procent).
Men alla i staden är inte ute lika sent, närmare en fjärdedel (23 procent) av malmöborna hade redan köpt de flesta julklapparna när undersökningen gjordes i oktober.

När planerar du att börja handla dina julklappar i år?

Sthlm  Göteborg  Malmö

Jag har redan köpt de flesta av mina julklappar        15 %         16 %     23 %
Ett par månader i förväg                                         12 %           9 %     14 %
Under december månad                                         47 %         39 %     26 %
Någon vecka innan julafton                                     11 %         19 %     23 %
En eller ett par dagar innan julafton                           2 %           4 %       4 %
Jag kommer inte handla några julklappar i år            10 %           9 %       3 %
Tveksam, vet ej                                                       3 %           4 %       6 %

Undersökningen visar även att nästan var sjätte (15 procent) malmöbo önskar sig presentkort. Bland storstäderna är Malmö den stad där man helst önskar att få presentkort på julafton (Malmö 15 procent, Göteborg 12 procent, Stockholm 9 procent). Kläder är det man minst av allt vill ha i Malmö. Med färre än var tionde (7 procent) malmöbo har det på önskelistan.

Vad vill du helst ha i julklapp?
                                                            Sthlm        Göteborg         Malmö

Prylar och teknik                                        12 %             16 %             14 %
Kläder                                                         7 %               9 %               7 %
Presentkort                                                  9 %             12 %              15 %
Annat                                                         17 %             12 %               9 %

För mer information, vänligen kontakta:
Robert Carlsson, presskontakt för MasterCard
robert.carlsson@bm.com

Om undersökningen
Totalt besvarades telefonenkäten av 1000 svenskar 15 år eller äldre under oktober månad 2011. Resultaten representerar den svenska befolkningen med avseende på kön och ålder och geografisk hemvist. Datainsamlingen gjordes i form av telefonintervjuer.

Om MasterCard
MasterCard är ett globalt betalnings- och teknikföretag som driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser. MasterCard finns till för konsumenter, finansiella institut, handlare, näringsliv och offentlig förvaltning i mer än 210 länder världen över. MasterCards produkter och lösningar bidrar till att vardagshandeln blir enklare, säkrare och effektivare såväl för den enskilda konsumenten som för en rad olika verksamheter till exempel shopping, resor och företagande. Läs mer på www.mastercard.com, följ oss på Twitter @ mastercardnews eller delta i konversationen på The Heart of Commerce blogg.