Chalmers Innovation

Många nystartade innovationsbolag lever vidare

Pressmeddelande   •   Apr 30, 2009 09:57 CEST

- Det finns flera faktorer till att det går bra för våra företag och att många av dem överlever, men två viktiga ingredienser är finansiering och styrning av bolagen. På Chalmers Innovation har vi ett stort kontaktnät och därigenom goda möjligheter att erbjuda en mångfald av finansieringskällor, vilket krävs för att växa. Sedan är givetvis styrning av bolaget viktigt och där arbetar vi på ett strukturerat sätt, där bolagen får kvalificerade VD:ar och styrelser, säger Olle Stenberg, VD på Chalmers Innovation.

- Att omvandla en teknisk idé till en affärsidé och sedan börja bygga upp den till ett nytt företag är en komplex process. Hos oss får företagen professionell hjälp av gå från idé till en växande bolag. Det är ofta mycket svårare att klara det helt på egen hand. Just vår långa erfarenhet tror jag är en nyckel till att många av våra bolag överlever och går bra, säger Olle Stenberg vidare.

Chalmers Innovation har sedan starten 1999 varit involverad i grundandet av 90 teknikbaserade tillväxtföretag och startar kontinuerligt omkring åtta nya företag varje år. 73 bolag finns kvar sedan starten. Dessa företag hade vid årsskiftet 359 anställda och omsatte under fjolåret 329 miljoner kronor. De bolag som har lagts ner har nästan uteslutande gjort det kort efter att företaget har startat.

För ytterligare information kontakta:

Olle Stenberg, VD på Chalmers Innovation, 031-772 8047
E-post: olle.stenberg@chalmersinnovation.com

Mer om Chalmers Innovation
Chalmers Innovation är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator. Chalmers Innovation har sedan 1999 varit involverad i starten av 90 teknikbaserade tillväxtföretag och startar kontinuerligt runt 8 nya företag varje år. www.chalmersinnovation.com