Boplats Göteborg

Många rum behövs åt höstens studenter

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2009 09:22 CEST

Behovet av privatrum och andrahandslägenheter är stort inför höstens terminsstart. Söktrycket på utbildningarna vid Göteborgs universitet och Chalmers har varit högre än vanligt, samtidigt som omsättningen på studentbostäder är lägre än förra året.

Efterfrågan på studentbostäder är som högst vid terminsstarterna. Behovet av tillfälliga bostäder som kan sökas med kort varsel är då som störst. En av de effektivaste lösningarna är att ha en flexibel bostadsmarknad - att det finns en god tillgång på rum från privatpersoner.

Vi är förberedda på att den rådande lågkonjunkturen leder till att fler söker högskoleutbildning. En situation som kan leda till fler avhopp vid terminsstart. Det kommer i så fall att innebära att fler reserver erbjuds plats.
- De som kommer in som reserver har inte alltid varit lika aktiva på bostadsmarknaden, och uppstår den situationen blir det extra viktigt att det finns en god tillgång på privatrum och andrahandsbostäder, säger Shahbaz Khan, informatör på Boplats Göteborg.

Många internationella studenter
Även antalet studenter från utlandet på lärosätena i Göteborg blir fler i år. Många av dessa har inget boende ordnat i och med sin studieplats i Göteborg. Dessutom kommer de ofta in sent på bostadsmarknaden, vilket gör möjligheten att hitta privatrum särskilt angelägen för dem.

Gemensam satsning på studenter
I ett samarbete mellan Boplats Göteborg, Göteborgs universitet, Chalmers tekniska högskola, Chalmers Studentbostäder, SGS Studentbostäder, Göteborgs Stad Studentforum och Göteborg & Co, satsar man nu extra på att uppmana Göteborgare att hyra ut rum och bostäder åt studenter. Alla annonser finns samlade på www.boplats.se/student

För ytterligare information:
Shahbaz Khan, informatör, Boplats Göteborg, tel. 031 - 100 254
Maria Meyer-Martins, VD, Boplats Göteborg, tel. 031 - 100 251
Henrik Axlid, pressekreterare Göteborgs universitet, tel. 031 - 786 20 21
Ann-Kristine Nordin, webbredaktör, Chalmers, tel. 031 - 772 25 65

Boplats Göteborg är en marknadsplats för bostäder i Göteborg. Boplats Göteborg ägs av Göteborgs Stad, de kommunala bostadsbolagen Bostads AB Poseidon, Göteborgs Stads Bostadsaktiebolag (Bostadsbolaget) och Familjebostäder i Göteborg AB samt de privata fastighetsägarna genom Fastighetsägarna Göteborg Första Regionen. Boplats Göteborg förmedlar inga lägenheter, det görs alltid av bostadsbolagen själva. För mer information besök www.boplats.se. Boplats Göteborg, Rosenlundsplatsen 1, 411 20 Göteborg.