General Motors AB

Många utmärkelser till nya Opel Corsa

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2007 10:32 CET

• Utsedd till Årets Bil 2007 av engelska specialtidningen What Car?
• Många utmärkelser från hela Europa

Rüsselsheim. Nya Opel Corsa blev nyligen bäst i klassen när den utsågs till Best Supermini av den ansedda engelska konsumenttidningen What Car?, som dessutom korade Corsa till bästa bilen alla kategorier: Car of the Year 2007. Corsa besegrade därmed inte bara sina närmaste konkurrenter utan också 14 andra klassvinnare.

Utrymmen, kvalitet och valuta för pengarna var några av de faktorer som tillsammans
med en miljöpositiv konstruktion och läcker design ledde till seger för denna den fjärde generationens Corsa.
– Den hade flera mycket kompetenta konkurrenter att slå redan inför klassegern, för att inte tala om alla de övriga klassvinnarna som också kandiderade till totalsegern i Car of the Year, säger Steve Fowler, chefredaktör på What Car?
– Corsa är lika trevlig att köra som den ser ut att vara. Den är komplett i alla avseenden och det är det vi gillar så mycket hos den bästa nya bil vi haft nöjet att testa under det senaste året.
Den redan långa och växande listan över Corsas olika utmärkelser understryker bilens kvaliteter: Den har bland annat utsetts till Bästa småbil i tyska motororganisationen ADAC:s läsaromröstning Gyllene Ängeln 2007, till Autobest 2007 (viktigaste utmärkelsen i Central- och Östeuropa) och till Top Car 2007 av drygt 140 tyska, österrikiska och schweiziska motorjournalister. Corsa har också utsett till Årets Bil i Rumänien, Serbien och Slovenien och i Polen, Serbien och Kroatien har de nationella utgåvorna av den internationella biltidningen Autobild krönt Corsa till Number 1 Car.

2007-02-20
GM Sverige
Information Opel
Håkan Engström
hakan.engstrom@se.gm.com

General Motors Corp. (NYSE:GM), världens största biltillverkare, har varit bilindustrins säljledare under 75 år. GM, som grundades 1908, har ca 327 000 anställda runt världen. Företaget har tillverkning i 33 samt försäljningsorganisationer i 200 länder. 2005 såldes globalt 9,17 miljoner bilar och transportbilar, en ökning på 2 procent och den näst högsta siffran i företagets historia. I Europa säljer GM Opel, Vauxhall, Saab, Chevrolet, Cadillac, Corvette och Hummer på mer än 30 marknader. GM har elva produktionsanläggningar samt sammansättningsanläggningar i åtta länder och en arbetsstyrka på ca 64 500 personer. Ytterligare information om GM och dess produkter kan hämtas på http://media.gmeurope.com och http://www.gmeurope.com .