Skandia

Mårten Andersson ny vd för Skandia Norden

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 11:45 CEST

En svensk med lång erfarenhet av Skandia tar över rodret efter avgående Bertil Hult. Den 1 december tillträder Mårten Andersson som vd för Skandia Norden. Mårten har sammanlagt 14 års erfarenhet av Skandia, och då främst från Skandias internationella bolag.

– Skandia har Nordens bästa spar- och försäkringserbjudande, och jag ser fram emot att ta det budskapet hela vägen ut till kund. Vi förvaltar framgångsrikt närmare 400 miljarder kronor åt våra kunder, därtill har vi en prisbelönt bank och Nordens modernaste försäkringserbjudande. Utmaningen blir att sammanföra dessa delar i Skandia så att kunden får ett attraktivt helhetserbjudande. Mina tidigare erfarenheter av att bygga effektiva och kundfokuserade verksamheter på andra marknader stimulerar mig att ta mig an uppdraget på den nordiska marknaden, säger Mårten Andersson.

Mårten började på Skandia 1996 och har sedan dess i varit vd för Skandias olika bolag i Chile, Mexico och Italien. Efter ett drygt år som chef för Old Mutuals Wealth Management for Continental Europe, blev han under våren 2010 verksam i den nordiska Skandia-verksamheten, då som nordisk chef för Affärsområde Privat. Ett genomgående drag i Mårtens karriär på Skandia är att han moderniserat försäljningsarbetet och effektiviserat distributionskraften ut mot kund. Mårten har en civilekonomexamen från Lunds universitet (1996).

Mårten tar över efter Bertil Hult som annonserade sin avgång under sommaren 2010. Under Bertils tid har ett omfattande arbete för att kundorientera verksamheten inletts, och det arbetet fortsätter nu under Mårtens ledning. Skandia är sedan 2006 ett helägt dotterbolag till Old Mutual och Paul Hanratty, styrelseordförande för Försäkringsaktiebolaget Skandia och chef för Long Term Savings-divisionen där Skandia Norden ingår, kommenterar tillträdandet:

– Mårten är en perfekt kandidat att ta över Skandia Norden. Han är väl förtrogen med den internationella miljö som finansbranschen idag utgör, och som svensk har han den fingertoppskänsla som behövs för att kunna styra den svenska och nordiska verksamheten.

För mer information kontakta:
Kommunikationschef Sven Ljungberg, tel 08-7884297

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual-gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen.