Bättre Värld AB

Mårten Skinnares baguette - en hyllning till 500 år av vårdtradition

Pressmeddelande   •   Maj 26, 2019 20:00 CEST

I år 2019 är det 500 år sedan Mårten Nilsson Skinnare fick tre tomter av klostret och på dem uppförde sitt hospital för de allra fattigaste. Detta brukar ses som startpunkten på Vadstenas, sedan dess, obrutna vårdtradition. Ett stenkast från denna ursprungliga vårdplats grundades år 1836 Vadstena Hospitals förstaklassavdelning för män. I de två kulturminnesmärkta husen drivs numera Dahlströmska gården rum och frukost. Även surdegsbageriet Vadstena Bröd finns i lokalerna.

Som en hyllning till Mårten Skinnare och den vårdtradition han startade har vi nu skapat ”Mårten Skinnares Baguette”. Även om lite är känt om Mårten Skinnares utseende tros han haft det, för tiden vanliga, kluvna skägget. Våra surdegsbaguetter är till sin form tänkta att påminna om detta.

Som alltid med Vadstena Bröds produkter är även detta jubileumsbröd ekologiskt och jäst på surdeg. Gott både för dig och den biologiska mångfalden. Som yttrades vid första provsmakningen: ”Smakar som 500 år av vård”.

Mårten Skinnares baguette kommer att finnas på Dahlströmska gårdens fredagscaféer under sommaren. Kl. 15-18 (från 14.00 under högsommaren). Adress: Lastköpingsgatan 3B, Vadstena.

Vi startade Bättre Värld AB som ett slags paraply för de verksamheter vi driver sedan tidigare och för framtida visioner. Den sammanhållande punkten är en stark vilja att dra våra strån till stacken för miljön och klimatet. Vi är oroade, men ger inte upp.

Under paraplyet finns www.battrevarld.nu där vi ger ett miljötips i veckan, driften av kulturhistoriska boendet Dahlströmska gården rum & frukost, det ekologiska hembageriet Vadstena Bröd och Nätbutiken Bättre Värld med mycket återbruk och andra miljökloka produkter. Vårt val av frivillig enkelhet har givit oss friheten att ägna oss åt det som känns mest meningsfullt snarare än det som ger mest pengar. Vi är också odlingsentusiaster och boende i den lilla, vackra staden Vadstena.