BIMobject AB

MABEC Group, baserat i Kalifornien, blir den första franchisepartnern till BIMobject i USA.

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2012 14:30 CEST

BIMobject AB och MABEC Group Inc. har idag tecknat ett franchiseavtal som affärspartner med fokus på att skapa och distribuera BIM objekt för tillverkare av Amerikanska produkter inom bygg och inredningsbranschen.

MABEC Group leds av BIM experten Ryan Ghere som tidigare har arbetat på företag som Reed Construction, MBS och TECbuild Australia. MABEC Group har sitt huvudkontor i Costa Mesa, Kalifornien, och kommer att arbeta över hela USA med bygg- och inredningstillverkare och skapa BIM objekt för publicering på portalen  bimobject.com

MABEC Group är ett företag fokuserat kring BIM och som har utvecklat metoder för att upprätthålla ett kontinuerligt informationsflöde under design- och konstruktionsprocessen. Genom att skapa intelligenta objekt och lägga till information bildas ett ”dataflöde” som upprätthålls från början av designprocessen hela vägen fram till drift och underhåll. MABEC Group koncernen upprätthåller och utvecklar BIM objekt för tillverkare av byggprodukter och tillhandahåller konsulttjänster till entreprenörer och fastighetsägare.

Alla parter i MABEC Group har mer än 15 års erfarenhet inom datorstödd design och konstruktion inom AEC området och en djup kunskap om BIM-system. Tillsammans med BIMobject kommer de att producera, distribuera och underhålla BIM objekt och blir en professionell resurs för tillverkare av byggprodukter. BIMobject ger oöverträffad sökbarhet och tillgång till ett smarta BIM objekt. Dessutom hjälper det visuella gränssnittet till att skapa bättre produktförståelse och ökad medvetenhet.

Simple 2D CAD line work has long been available, but now, Intelligent 3D BIM models are rapidly replacing CAD. BIM users are more advanced in their work and collaboration and content is key. It is now time to partner with manufactures and support them in developing branded BIM objects with relevant data” Says Ryan Ghere, president and CEO of MABEC Group - BIMobject Costa Mesa.

The MABEC Group will be a great asset for the whole group and our first and most important step into the US market. Ryan and his team will be a an important part of the future of our integration in many new technologies and platforms as well as a high level sales organization to the US manufacturers. Welcome to the BIMobject world!” says Stefan Larsson, CEO of BIMobject.

BIMobject AB är ett svenskt företag med global skalbar affärsidé. Vi hjälper våra kunder att bli mer framgångsrika inom marknadsföring och försäljning, genom att skapa virtuella kopior av deras produkter som BIM objekt.  BIMobject AB utvecklar IT verktyg, web lösningar och tjänster för skapandet, konverteringen och publiceringen av BIM objekt på nätet och skapar en direktlänk mellan produkterna och föreskrivande led som använder BIM/CAD system i byggbranschen.