Klara K

Macarons – The Female Effect

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2012 10:57 CEST

The Female Effect är en årlig konferens som hålls för fjärde året i rad i Stockholm. Syftet med konferensen är att få fler kvinnor på ledande positioner genom att lyfta fram forskning och fakta blandat med goda exempel på företag som lyckats. I år handlar konferensen även om att kvinnor är världens just nu snabbast växande marknad och att kvinnor står för 70 till 80 procent av köpbesluten.

The Boston Consulting Group presenterar undersökningen What women want som baseras på 12 000 svar av kvinnor i 22 länder. Undersökningen visar att det finns mycket att göra med många av de produkter och tjänster som finns på marknaden, ofta pga att företagen inte förstått de bakomliggande behoven. Det finns stora marknadsandelar att ta om man systematiskt jobbar med att fokusera på de frågor och behov som är viktiga för kvinnor. Kvalitet och funktion tillsammans med tidsbesparing, tillgänglighet, relevant information och bra försäljningskanaler är några av framgångsfaktorerna. Enligt The Boston Consulting Group sker en förändring i marknaden där efterfrågan på vad som kallas New Luxury ständigt ökar. Det är tjänster och produkter som utgörs av en mycket högre kvalitet, smak och förväntan än hos andra produkter inom samma kategori. Men de är inte så dyra att de är utom räckhåll för den genomsnittlige konsumenten.

”Många företag vänder sig till män i sin marknadsföring trots att kvinnor är deras huvudmålgrupp. Vi ser att det finns en stor potential för företagen att öka sin försäljning om man anpassar sin kommunikation och sitt erbjudande till målgruppen. Ett företag som varit extremt framgångsrika i detta är Ladurée som precis fått sin första etablering i Skandinavien” säger Susanne Özmete,en av  grundarna till Klara K och arrangör av The female effect. ”Från första början har de haft fokus på kvinnor som målgrupp och de har fyllt sitt varumärke med både en känsla av lyx och med en parisisk atmosfär trots att en macarons inte kostar mer än ett par tior” fortsätter Susanne Özmete.

Louis Ernest Ladurée startade sin verksamhet i Paris redan 1862 med ett bageri och hans hustru Jeanne Suchard öppnade en av stadens första tesalonger – en plats där kvinnor kunde mötas utanför hemmet. Det var den första platsen där kvinnor fritt kunde få umgås med varandra och det blev en omedelbar succé. I mitten av seklet uppfann Ladurée kakan ”Macaron” som på senare år blivit en trendig klassiker tack vare marknadsföring via filmer som Sofia Coppola Fords Marie Antoinette och TV-serier som Sex & the City och Gossip Girl.

Idag är Ladurée ett världsomspännande koncept med butiker och tesalonger världen över, men alltid med samma tilltal – en blandning av tradition och överraskande nytänkande. Ett spännande exempel på Ladurées kreativa sätt att skapa lyx och exklusivitet runt sina produkter är årliga samarbeten med olika designers – just nu återfinns både askar och macarons skapade i samarbete med modehuset Lanvin i Ladurées butiker. Bakom samarbetet finns också ett tilltalande budskap : Lanvins kreationer för Ladurée gör inte bara kvinnor vackra de visar också att svaghet för sötsaker och skönhet kan gå hand i hand.

Ladurée öppnade sin första butik i Skandinavien i maj i år, på Grev Turegatan 15 i Stockholm. Butiken är inredd som ett litet smyckesskrin som tilltalar alla sinnen. ”Att komma till Ladurée är en helhetsupplevelse, det är några minuter av absolut lyx som fortsätter hemma hos kunden, tack vare såväl smaken som förpackningarna” säger Clara Tronêt Guillon, VD för Ladurée i Skandinavien. ”Ladurée har sedan starten varit ett företag som vill erbjuda kvinnor möjligheter och därför kändes det som ett utmärkt tillfälle att få vara med i The female effect” fortsätter Clara Tronêt Guillon. Géraldine Elbaz, ansvarig för Ladurées skönhetsprodukter, kommer på konferensen att berätta om den resa som Ladurée gjort från konditori och tesalong till ett lyxigt varumärke med samma status som de stora modeskaparna.

Klara K jobbar med att få fler kvinnor på högre positioner, lyfta fram kvinnliga förebilder och sprida kunskap om att kvinnor är världens just nu snabbast växande marknad.