Volvokoncernen

Mack lanserar nya lastbilar

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2005 16:29 CEST

AB Volvos dotterbolag Mack Trucks, Inc., har lanserat en helt ny serie lastbilar för både fjärrtransporter och anläggningsarbete. Samtidigt presenterade Mack också en ny 11-litersmotor som klarar kommande, hårdare avgaskrav.

De produkter som nu lanserats är dels en ny dragbil för fjärrtransporter, Mack Pinnacle, dels nya modeller av de framgångsrika anläggningslastbilarna Granite och Granite Axle Back. Samtliga nya lastbilar erbjuder kunderna förbättrade motorer, förarmiljö och elektronik.

Lastbilarna har konstruerats utifrån den nya 11-litersmotorn MackPowerä (MP) som utvecklats för att ge mer kraft, högre vridmoment och bättre tillförlitlighet tillsammans med förbättrad bränsleekonomi. Den nya motorn är också utvecklad för att klara de nya och tuffare avgaskrav som träder i kraft i USA 2007. En 13-litersversion av motorn kommer också att lanseras under 2007.

Mack har inlett förserieproduktion av de nya lastbilarna och räknar med att gå upp i full produktion under våren 2006.

2005-10-24

För ytterligare information, vänligen kontakta Mårten Wikforss, AB Volvo, 031-66 11 27 alt. 0705-59 11 49

Volvo är en av världens ledande tillverkare av lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, drivsystem för marina och industriella applikationer samt komponenter och tjänster för flygplan och flygmotorer. Volvokoncernen tillhandahåller också kompletta finansiella tjänster. Volvo har ca 81 000 anställda, produktionsanläggningar i 25 länder och närvaro på mer än 185 marknader. Volvo omsätter 200 miljarder SEK och är noterat på börserna i Stockholm och på NASDAQ i US