MaskinExpo Sweden AB

Mählers styrsystem MC3 ger rätta känslan på MaskinExpo

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2019 21:05 CEST

Smart, säkert och med rätta känslan. Så kan Mählers styrsystem MC3 beskrivas. Det är utvecklat för att styra all utrustning på lastbilen och samlar manövreringen samlad i en ergonomisk, mångfunktionell joystick. Styrsystemet visas av Mähler på årets MaskinExpo, som genomförs på STOXA den 23–25 maj.

Efter ett par års utveckling och hårda tester är nu Mählers nya proportionella styrsystem MC3 klart att rullas ut för försäljning. Systemet är utvecklat för mjukare och säkrare styrning av lastbilens utrustning. Stor vikt har lagts vid att skapa en bättre fingertoppskänsla för den som exempelvis plogar, hyvlar, saltar och grusar eller tippar sitt flak.

MC3 är byggt för fjärrsupport där det, via mobilnätet, är möjligt att koppla upp styrsystemet och få teknisk support, oavsett var kunden än sig. MC3 uppfyller dessutom den senaste och ledande maskinsäkerhetsstandarden EN ISO 13849, vilket gör det till ett av marknadens säkraste styrsystem för väghållningsprodukter.

– Uppdraget var att ta fram ett modulärt styrsystem med fokus på den rätta känslan, ergonomi och högsta säkerhet. Det tycker både vi och våra kunder att vi lyckats med, säger Ingemar Nyberg, vd på Mählers samt projektledare för MC3.

Att MC3 är ett proportionellt styrsystem innebär att all plogutrustning kan styras steglöst. Dessutom är mjukvaran anpassad för att stödja styrning av andra typer av funktioner, såsom sand- och saltutrustning samt tippflak.

– Det är precis det vi menar med modulärt. Vår ambition är att MC3 ska klara att styra all extra utrustning på lastbilen, säger Ingemar Nyberg.

Själva styrningen av plog och övrig utrustning sker via MIG2, en ergonomisk och mångfunktionell joystick. Ursprungligen utvecklades joysticken för att styra Engcons tiltrotatorer för grävmaskiner.

– Vi hade redan en fantastiskt bra joystick inom ”familjen”, vilket gjorde steget naturligt att även använda den för Mählers behov, säger Ingemar Nyberg.

Support och uppdatering av mjukvara på MC3 är möjlig via appen ”Mählers Control System 3” som, via Google Play-butiken, laddas ner till en Androidtelefon. Därefter ringer kunden supporten som kopplar upp sig mot MC3, oavsett var lastbilen än står.

– Verkstaden kommer på detta sätt kunna läsa felkoder, göra justeringar av systemet, skicka mjukvaruuppdateringar och liknande, oavsett var lastbilen än befinner sig. Det kommer spara många onödiga resor till verkstaden, säger Ingemar Nyberg.

MC3 har – med goda resultat – testkörts av 16 kunder i Sverige och Norge, och kommer att finnas tillgängligt för order under våren 2019.

Egenskaper Mählers MC3 styrsystem och MIG2 joystick:

Användarvänlighet

• Proportionell styrning ger mjuk körning.
  • Ergonomisk spak med en flerfunktionell kontrollpalett, monterat på ett bekvämt armstöd, ger en behaglig kontroll.
  • Simultan styrning av funktioner som effektiviserar körningen.
  • Dubbla potentiometrar för parallell reglering av kontrycksfunktioner ökar precisionen.
  • Androidapplikation för fjärrsupport och uppdatering av styrsystemet via mobilen förenklar supporten.

Funktionalitet

• Tippflaks-styrning, möjlighet till anpassning för olika påbyggare.
  • Modulärt, lätt att bygga ut med extra moduler.
  • Salt- ochsandspridaraktivering samt möjlighet att koppla på MIO för styrning.
  • Avancerad intern fel-detektering, driftinformation och statusindikering.

Säkerhet

• Uppfyller EN ISO 13849, tredjepartscertifierad.
  • Alla reglage uppfyller säkerhetsnivå PLd.
  • CANopen Safety-kompatibel för säkrare styrning.
  • Övervakning av bräddande funktioner med slidövervakning i hydrauliken.
  • Säkerhetsventil i alla hydraulblock.

För mer information, kontakta:
AB Mähler & Söner
Roar Wehn
roar.wehn@mahlers.no
www.mahlers.se

Om MaskinExpo

Om MaskinExpoMaskinExpo har arrangerats i över 30 år och är Nordens största entreprenadmässa. På mässan visas entreprenadmaskiner, redskap och tillbehör, verktyg, transportfordon, grönytemaskiner, skogsmaskiner samt maskiner för vägunderhåll, lantbruk och bergsbruk. Mässan äger rum på STOXA, en mil från Arlanda, den 23–25 maj 2019.

För mer information om MaskinExpo, kontakta marknadschef Carina Tegelberg, 0706–29 28 27, carina.tegelberg@maskinexpo.se