IFS

Mälarenergi effektiviserar sina affärsprocesser med IFS Applications

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2003 09:18 CEST

Mälarenergi inför IFS Applications för att effektivisera sina affärsprocesser. Ordern, som omfattar licenser och konsulttjänster, är värd 12 Mkr. Systemet ska hantera Mälarenergis affärsprocesser inom service, inköp, ekonomi, förrådshantering, projekthantering och underhåll.

Mälarenergi genomför en satsning på koncerngemensamma processer och ökad effektivitet genom att införa ett integrerat affärssystem. Det nya systemet beräknas vara helt infört i december 2004.

Mälarenergi valde IFS Applications efter att ha utvärderat ett antal leverantörer under ett års tid. Det slutliga valet baseras på den djupa funktionaliteten i IFS Applications och på den erfarenhet som IFS har från installationer inom energisektorn.

Energisektorn är en viktig bransch för IFS med 120 kunder inom generering, transmission och distribution. Bland kunderna återfinns kärnkraftverken Barsebäck, OKG och Quinshan (Kina), transmissionsbolagen Svenska Kraftnät, Statnett (Norge) och Tennet (Holland) samt distributörer som Siemens Energy Services (Nya Zeeland), Fortum (Sverige) och Trondheim Energi. Service och underhåll är en huvudprocess inom kraftindustrin och IFS har levererat lösningar i 18 år. Analytiker som Gartner, AMR Research, och ARC har gett IFS Applications toppbetyg på service- och underhållsfunktionalitet. IFS är marknadsledare inom affärssystem för service och underhåll, med drygt 13 % av världsmarknaden, enligt ARC.

Om Mälarenergi
Mälarenergi levererar el, värme, vatten, kyla och bredbandstjänster till 120 000 kunder i västra Mälardalen. Anläggningarna består av ett kraftvärmeverk i Västerås, 24 vattenkraftstationer samt distributionsnät för vatten, kyla, bredband el och värme. Totalt levereras 1598 Gwh värme, 1851 Gwh el och 19,8 Gwh kyla. Bolaget har 500 anställda och omsätter ca 1,7 miljarder kr.

Om IFS och IFS Applications
IFS utvecklar och levererar komponentbaserade affärssystem för medelstora till stora företag och organisationer. IFS Applications, som implementeras steg för steg, är baserad på webb- och portalteknologi. Lösningen innehåller mer än 60 komponenter för tillverkning, företagets värdekedja (SCM), kundrelationer (CRM), service- och tjänsteproduktion, ekonomi, produktutveckling, underhåll och personaladministration. IFS erbjuder sina kunder ett enklare och öppnare alternativ.

IFS är en av de stora affärssystemsleverantörerna i världen, har 3000 anställda, försäljning i 45 länder och mer än 350 000 användare världen över. Företagets aktier är noterade på Stockholmsbörsens O-lista (XSSE: IFS).

För mer information, besök vår webbplats på www.ifsworld.com

För ytterligare information, kontakta:
Manni Svensson, Informationschef, IFS
Tel: 08-58 78 45 00