RxEye

Människa 2.0 - från biologi till medskapare. RxEye i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2013 11:31 CEST

Besök RxEye's seminarium i Almedalen.

Årets seminarium handlar om konsekvenserna av nya genombrott inom bioteknik, datavetenskap och medicin. Vi kommer att bli medskapare i livet, gränsen för vad som är biologiskt och artificiellt suddas ut. Hur kommer det att påverka synen på samhället, vården och vår syn på oss själva?

Under två seminairer kan profession, akademi, forskare, sjukvård, beslutsfattare och industri lyssna på inspirerande föreläsningar, gemensamt diskutera och utveckla konkreta förslag till framtida politiska reformer.

Du är varmt välkommen att besöka oss på S:t Hansgatan 13, Almedalen. Måndag 1 juli och tisdag 2 juli kl 15-16.30 följt av mingel till kl 18.30. ingen föranmälan behövs.

Måndag 1 Juli kl 15-16.30 efterföljt av mingel

Måndagens seminarium fokuserar på forskning som sker i dag. Här väntar rafflande diskussioner med stort fokus på etik och moral.

1. Aarati Prasad författaren till boken Like a Virgin, om hur samkönade par kan bli biologiska föräldrar, med konstgjorda livmödrar.

2. Outi Hovatta professor i obstetrik och gynekologi KI, stamcellsforskare med fokus på assisterad befruktning.

3. Shoji Takeuchi Tokyo Universitet, som utvecklar metoder för att skapa konstgjorda organ i 3D.

4. Panel "Vart är vården på väg" med fokus på etiska dilemman, prioriteringar, ansvarsfrågor. Inleds av Thorbjörn Larsson vd Vårdalsstiftelsen och Eric Wahlberg affärsområdeschef Hälso- och sjukvård Praktikertjänst samt Emma Spak ordförande SYLF deltar.

Tisdag 2 juli kl 15-16.30 efterföljt av mingel

Tisdagens seminarium fokuseras på verkligheten som den ser ut idag - hur ska vi göra för att möta framtiden och hur ska vi se till att den nya teknik, forskning och framsteg kommer till praktisk användning i sjukvården? RxEye kommer att berätta om våra erfarenheter och prata om hur svensk sjukvård redan idag kan arbeta över organisationsgränserna på ett effektivt sätt.

1. Den uppkopplade hjärnan, Jens Schouenborg, professor i neurofysiologi vid Neuronano Research Center, Lunds Universitet.

2. Framtida medicin och diagnostik, Fredrik Höök, professor i biologisk fysik, Chalmers.

3. Bota på distans. Hur får man in ny teknik och nya metoder i verksamheten. Ulf Hertin från RxEye, som tillhandahåller en elektronisk mötesplats för medicinsk bilddiagnostik, berättar om sina erfarenheter.

4. Panel "Hur skapar man en innovationsdriven sjukvård?". med fokus på innovationsklimat, finansiering och upphandling i vården: Inleds av Carola Lemne vd Praktikertjänst. Deltagare: Emma Spak ordf SYLF, Anders Wennerberg Johnsson & Johnsson, Gunilla Gunnarsson Nationell Cancersamordnare SKL, Roger Henriksson Professor och Chef RCC Stockholm/Gotland.

RxEye är ett snabbväxande svenskt it-företag verksamt inom hälso-och sjukvård som erbjuder en webbtjänst för offentliga och privata verksamheter att köpa och sälja kvalitetssäkrade och kostnadseffektiva granskningstjänster inom bilddiagnostik. Med hjälp av RxEye suddas organisationsgränserna ut för bättre vård, snabbare och mer korrekt diagnostik och tillgång till expertis globalt. Enkelt, flexibelt och tryggt.