FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Mänskliga rättigheter i Iran bör prioriteras under Zarifs besök i Sverige

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2016 23:19 CEST

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) beklagar djupt regeringens inbjudan till iranska regimens utrikesminister Javad Zarif och fördömer hans besök i Sverige i starkaste ordalag.

Sedan prästerskapet usurperade makten i Iran i 1979 har dess ledare se till att revolutionsgardet och individer knutna till det religiösa etablissemanget och dess olika fraktioner dominerar landets ekonomi på bekostnad av den privata sektorn. Revolutionsgardet och institutioner under den högsta andlige ledaren Ali Khamenei kontrollerar idag över 80 procent av landets ekonomi och äger stora andelar i samtliga iranska sektorer från olja och gas till teknik och teleoperatörer.

Detta är främsta orsaken till den omfattande korruptionen i landet och det faktum att Iran under prästerskapet är världens främsta finansiär av terrorism och islamisk fundamentalism.

Historien om att den så kallade moderata fraktionens valseger i Iran säkrade förra årets kärntekniköverenskommelse är inget annat än en saga påhittad och skriven av Vita husets högt uppsatta tjänstemän för att sälja Iranavtalet till allmänheten och kongressen.

Rapporter från Iran visar dessutom att situationen för mänskliga rättigheter under Rohanis tre år vid makten inte har förändrats utan tvärtom har försämrats i flera områden däribland förtrycket av kvinnor och förföljelse av människorättsförsvarare och aktivister.

En annan verklighet är de över 2700 avrättningarna i landet sedan Rohani tog över presidentposten med närmare 1000 under förra året, vilket är den högsta siffran under de senaste 20 åren, enligt FN:s särskilde Iranrapportör.

Därutöver fortsätter iranska regimen att destabilisera regionen utifrån en sekteristisk politik samt öka sitt stöd till Assadregimen. Dessa försök omfattar en landsomfattande propagandakampanj för att rekrytera barnsoldater till Syrien för att säkra Assads grepp om makten.

Tanken att en “reformvänlig fraktion” existerar inom prästerskapets envälde och är idag på frammarsch i Iran är således en illusion, tydligt för alla observatörer som väljer att inte blunda för det verkliga problemet i Mellanöstern.

Man får sedan inte glömma att målet med förra årets kärnteknikavtal var endast att stoppa Teherans olagliga kärnteknikprogram i utbyte mot begränsade sanktionslättnader. Således kvarstår både EU:s och USA:s ekonomiska straffåtgärder mot regimen och revolutionsgardet för systematiska brott mot de mänskliga rättigheterna och stöd för terrorism.

Oberoende internationella tillsynsorgan har av den anledningen klassat Iran som ett direkt hot mot den globala finansmarknaden. De håller också fast vid sina tidigare varningar om iranska bankers inblandning i pengatvätt och finansiering av terrorism.

Denna varning bör vara tillräckligt för att avskräcka svenska banker och företag från att investera i Iran. Det betyder att Iran inte är öppet för affärer utan handel med Teheran är fortfarande olagligt.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) varnar svenska företag och banker för riskerna att göra affärer i Iran som kan medföra både negativ publicering och möjligt brott mot gällande Iransanktioner för obetydliga vinster.

Regeringen och UD borde därför dra tillbaka sin inbjudan till regimens utrikesminister Javad Zarif, inte minst mot bakgrund av Teherans oacceptabla beteende på hemmaplan och i regionen sedan förra årets kärnteknikavtal.

Men om regeringen och UD inte delar vår uppfattning uppmanar vi utrikesministern Margot Wallström (S), att vidta åtgärder för att besöket inte blir en propagandaseger för iranska regimen och ett slag i ansiktet på alla iranska aktivister som riskerar livet för att främja demokrati och mänskliga rättigheter i deras hemland.

En sådan åtgärd vore att utnyttja Sveriges starka röst för att öppet fördöma regimens ökade avrättningar samt den systematiska diskrimineringen och förtrycket av kvinnor i linje med regeringens uttalade feministiska utrikespolitik.

Utrikesministern Margot Wallström (S) och regeringen bör dessutom göra det klart för iranska regimens delegation, både offentligt och privat, att ett omedelbart stopp för avrättningar, tortyr och godtyckliga arresteringar samt frigivning av alla politiska fångar och aktivister är krav för förbättrade relationer med Sverige.

Den svenska presskåren spelar en viktig roll i detta avseende.

Förenade Föreningar för ett Fritt Iran (FFFI) uppmanar de närvarande journalisterna att ställa kritiska frågor om verkligheten i Iran samt uppmärksamma regimens kväsningen av journalister och oberoende media i samband med Zarifs besök i Sverige.

Här kan du läsa om FFFI:s faktablad om Iran under prästerskapets styre

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI) är ett nätverk av iranska föreningar i Sverige samlade kring frågan om prästerskapets flagranta kränkningar av mänskliga rättigheter och drömmen om en demokratisk förändring i Iran. www.fffi.se, @FrittIran