Maersk Line (Maersk Sverige AB)

Maersk Line firar 20 år med direkttrafik på Göteborg

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2013 13:17 CEST

Utvecklingen kring den globala sjöfarten och containeriseringen har varit häpnadsväckande. För tjugo år sedan hade Maersk Lines fartyg på Göteborg en kapacitet på ca 4300 TEUs (tjugofots containers). I sommar kommer världens största fartyg till Göteborg - Triple E som lastar 18.000 TEUs.

Våren 1993 invigde Maersk Line sin Asien service med pompa och ståt i Göteborgs hamn, då de tog över trafiken från East Asiatic Company (EAC) och blev med det också marknadsledande. Maersk Line har sedan dess drivit direkttrafik på Asien. Den nymålade blå Marstal Maersk med en kapacitet på 4280 TEUs (tjugofots containers) låg vid kajen, redo att transportera 1150 containers till Asien.

Efter det att startskottet gått för Asien servicen har det hänt en hel del. Genom containeriseringens framfart har industrin fått helt andra möjligheter att nå nya marknader snabbt och kostnadseffektivt. Maersk Line har under dessa tjugo år hunnit introducera flera typer av fartyg för att möta den växande industrins behov.

1996 lanserades Regina Maersk som kunde lasta 6000 TEUs . Ett år senare var det dags igen för ett fartygsdop av världens då största containerfartyg Sovereign Maersk. Fartyget var en så kallad S-klass och hade en kapacitet på 6.660 TEUs. Tio år senare, 2006 lanserades det första fartyget i så kallade PS klassen – Emma Maersk, som byggdes på varvet i Odense. Emma Maersk och hennes systrar har en kapacitet på över 15.000 TEUs.

”Utvecklingen i volym de senaste tjugo åren har varit häpnadsväckande, behovet att skeppa containers har kontinuerligt ökat och vi kan stärka våra kunders konkurrenskraft genom att erbjuda direkttrafik två gånger i veckan, säger Joakim Palm”, försäljningschef Sverige.

Direktanlöp minskar inte bara risken för förseningar i omlastningshamnar utan förkortar även ledtider. Maersk Line har genom att kontinuerligt introducera större fartyg, kunnat utnyttja stordriftsfördelar och att kostnaden blir lägre per enhet. Det skapar goda förutsättningar för svensk industri att vara konkurrenskraftiga och leverera sitt gods inom utsatt tid. Kvalitetsmässigt har både fartygsstorlek, direkttrafik och fokus på att hålla tidtabeller gynnat industrin.

För bara ett antal år sedan kom varannan container fram som utlovat sett ur ett globalt snitt för hela branschen. Mätningar från oberoende bolag visar tydligt att Maersk Line kontinuerligt levererat bättre än marknaden i övrigt. Även på miljöområdet är skillnaden enorm. En container från Asien till Europa genererar idag bara en femtedel av utsläpp som t.ex. CO2 jämfört hur det såg ut 1993.

Maersk Line strävar alltid efter att ligga steget före och vara innovativa för att kunna möta marknadens behov. Den 27 augusti är det dags igen för ett nytt anlöp av världens största container fartyg, då Triple-E anlöper Göteborgs Hamn! Triple-E står för Energy efficiency, Economy of scale and Environmentally improved. Fartyget är konstruerat på ett banbrytande vis, så att Maersk Line kan fortsätta att skeppa gods over hela världen på ett kostnadseffektivt och miljövänligt sätt.

Läs mer om Triple E på vår hemsida: http://www.worldslargestship.com/

Om Maersk Line
Maersk Line är världens ledande containerrederi med kontor i fler än 125 länder, en flotta på över 500 fartyg och närmare 1 900 000 containrar. Maersk Line ingår i danska A.P. Moller - Maersk Group som totalt har cirka 120 000 anställda. Skandinaviska Maersk Line med huvudkontor i Göteborg har cirka 170 anställda. Företaget har även säljkontor i Stockholm, Oslo, Århus och Köpenhamn.