Maersk Line (Maersk Sverige AB)

Maersk Line satsar på Göteborg med ytterligare en direktlinje till Mellanöstern och Asien

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2012 09:00 CEST

Maersk Taurus är ett av de fartyg som kommer att trafikera Mellanöstern, Kina och Göteborg

Maersk Line stärker vår position på den svenska marknaden och erbjuder ytterligare ett anlöp till och från Göteborg. I oktober kommer det första fartyget i vår nya service mellan  Mellanöstern, Kina och Sverige. Det innebär snabbare transporttider för många svenska bolag.

”Det blir en mycket välkommen satsning på tillväxtmarknader som är efterfrågad av våra kunder. Vi kan nu erbjuda en direkt service till bland annat Jebel Ali i Förenade Arabemiraten och Salalah i Oman, eftersom linjen trafikerar dessa hamnar på väg till Asien”, säger Kenneth Soegaard, linje- och marknadschef för Maersk Line i Skandinavien.

Den nya linjen kommer att anlöpa Göteborg på lördagar. Slingan trafikeras av moderna och miljöeffektiva fartyg som har en kapacitet på ca 8000 teus.

”Maersk Line har hög tillförlitlighet, att vi nu får ytterligare en direktslinga istället för omlastning i kontinenthamn gör naturligtvis att tillförlitligheten tillsammans med konkurrenskraftiga transittider stärker den viktiga Skandinaviska marknaden. Med två direktlinjer i veckan visar vi att vi har ett långsiktigt åtagande för Sverige och att vi tror på marknaden”, säger Kenneth Söegaard.

Den nya rotationen:

Eastbound: Gothenburg -  Rotterdam - Suez Canal (Egypten)- Salalah(Oman) - Jebel Ali (Förenade Arabemiraten) - Nansha (Kina) – Qingdao (Kina)-Ningbo (Kina)-Shanghai (Kina)

Westbound: Qingdao (Kina) – Ningbo (Kina) – Shanghai (Kina) – Nansha (Kina) - Yantian- (Kina) - Tanjung Pelepas (Malaysia) – Colombo (Sri Lanka) - Suez Canal -Felixstowe-Bremerhaven - Gothenburg

Kontakta Linje- och marknadschef Kenneth Söegaard på telefon 031- 7512002 eller 073-3710004 för mer information.

För bilder, vänligen besök vår hemsida

Om Maersk Line
Maersk Line är världens ledande containerrederi med kontor i fler än 125 länder, en flotta på över 500 fartyg och närmare 1 900 000 containrar. Maersk Line ingår i danska A.P. Moller - Maersk Group som totalt har cirka 120 000 anställda. Skandinaviska Maersk Line med huvudkontor i Göteborg har cirka 270 anställda. Företaget har även säljkontor i Stockholm, Oslo, Århus och Köpenhamn.