Malmö Opera och Musikteater

Mästersångaren / Sommarscen Malmö

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2010 13:15 CET

Tisdagen 15 juni är det premiär för MÄSTERSÅNGAREN – ett operaspektakel i midsommartid - på Pildammsteatern i Malmö.
Uppsättningen är ett samarbete mellan Operaverkstan vid Malmö Opera och Sommarscen Malmö.

Under tre dagar, 15 – 17 juni, kommer utomhusteatern i Pildammsparken att andas medeltidsfestival - med utomhusopera.
MÄSTERSÅNGAREN är en kortare version av Richard Wagners MÄSTERSÅNGARNA I NÜRNBERG. Det blir Wagner på Pildammsteatern  - ett Mini-Bayreuthfestspel i Pildammsparken helt enkelt!

Maria Sundqvist, konstnärlig ledare för Operaverkstan, Malmö Operas barn- och ungdomsavdelning, och Eva Hallberg, musikalisk ansvarig för uppsättning, presenterar för första gången en bearbetning av Richard Wagners drygt 4 timmar långa MÄSTERSÅNGARNA I NÜRNBERG till en kortare version kallad MÄSTERSÅNGAREN, ca 1 timma lång.

MÄSTERSÅNGARNA I NÜRNBERG den enda komiska opera Wagner skrev och den enda som handlar om vanliga människor.

Lisa Frey kommer att regissera MÄSTERSÅNGAREN och ett antal barn och ungdomar kommer att medverka i uppsättningen tillsammans med solister. Dessutom medverkar fjorton musiker från Malmö Operaorkester.

Ett av Operaverkstans ben är just att uppföra klassiker bearbetade för barn och ungdom med medverkande barn och ungdomar.
(Ett tidigare exempel på detta är operan DEN TJUVAKTIGA SKATAN (La Gazza ladra) av Gioacchino Rossini som Operaverkstan hade premiär i maj 2004 på Barnens Scen och som sedan också spelades på stora scenen under jullovet det året.)

Nedan pjäsinfo MÄSTERSÅNGAREN med kort handling.

För mer information Sommarscen Malmö:
Marie Norrthon vik. ansvarig producent Sommarscen, tel: 0704-34 70 66

Vänliga hälsningar

Catarina Ek
Pressansvarig / Publicity Manager

Malmö Opera
SE-200 10  Malmö

Tel/Phone +46(0)40 20 84 22
Mobil/Mobile +46(0)703 58 90 71
Fax +46(0)40 20 84 23
E-mail catarina.ek@malmoopera.se
www.malmoopera.se

MÄSTERSÅNGAREN
Opera av Richard Wagner
Översättning: Åsa Mälhammar
Bearbetning: Maria Sundqvist & Eva Hallberg
Scenografi: Jens Arbén
Musikaliskt ansvarig: Eva Hallberg
Regi: Lisa Frey

Handlingen kretsar kring den unge ädlingen Walter som blir kär i guldsmedens dotter Eva. Walter får veta att Eva är bortlovad till den som vinner mästarsångarnas sångtävling och han bestämmer sig för att vinna tävlingen. Det finns mycket regler kring sångtävlingen vilket inte Walter bryr sig om. Det är bara skomakarmästaren Hans Sachs som ser Walters talang. Sachs förstår att Eva också är kär i Walter och bestämmer sig för att hjälpa de unga två. På midsommardagen är det dags för sångtävlingen.

MÄSTERSÅNGAREN PREMIÄR tisdag 15  juni 2010 på Pildammsteatern i Pildammsparken i Malmö
Spelas också onsdag 16  juni och torsdag 17 juni.
Alla dagar kl 19.
Malmö Operas uppsättning presenteras som en del av Malmö Sommarscens program.