Time PR AB

Mäta krafter, vridmoment och vikter med DeviceTypeManager (DTM) för mätförstärkaren digiCLIP från HBM, oberoende av PLC-tillverkare eller fältbussprotokoll

Pressmeddelande   •   Dec 07, 2009 12:15 CET

Central kontroll av alla enheter och modern resursförvaltning för en produktionsanläggning var målsättningen vid utvecklingen av DeviceTypeManager (DTM) för digiCLIP förstärkare från HBM. Med detta programvaruverktyg kan systemoperatören parametrera förstärkaren, visualisera mätvärden och centralt förvalta inställningar av enheten både i enheten och i maskinstyrningen.

Integration och hantering implementeras via systemkontrollstationen eller globalt via internet. Systemets tillstånd, maskinparametrar och produktionskapacitet, dvs. modern systemresursförvaltning finns därvid att tillgå. De grundläggande principerna är de teknologier och metoder som beskrivs i FDT (Field Device Technology) www.fdtgroup.org/de och dessa användes vid utvecklingen av digiCLIP DTM.

DTM är därför optimalt anpassad till enheten. Den specifika styrkan och fördelarna med enheten har bibehållits eftersom den har optimalt stöd. Anmärkningsvärd komfortegenskap: En i synnerhet praktisk egenskap, i likhet med datorskrivare, är att det grafiska användargränssnittet hos alla DTM-enheter endast uppvisar marginella skillnader, varför du inte först måste lära dig hur den ska användas, ens vid en ny enhet.

digiCLIP förstärkare, som används till att övervaka krafter och vridmoment i produktions- eller fyllningsprocesser, kan integreras i produktionsanläggningens totala koncept och kan därvid visas grafiskt. Integrationen i topologin genomförs via enheternas Profibus DPV1-protokoll. Med detta enhetliga gränssnintt är det möjligt att integrera alla typer av enheter till ett system, oberoende av tillverkare eller fältbussprotokoll. Endast en relevant DTM måste göras tillgänglig med enheten ifråga.

DTM för digiCLIP förstärkare levereras med varje modul på en cd-skiva och kan också erhållas gratis från www.hbm.com/dtm. Därmed är det också möjligt att i efterhand utrusta produktionsanläggningar med FDT/DTM-teknologin.

För mer information, bilder och frågor, kontakta:

Andreas Wadensten, Time PR, e-post: andreas.wadensten@time.se, telefon: +46 709-77 90 90.

Om HBM

Alltsedan 1950 har HBM Group arbetat upp ett världsomspännande gott rykte i test- och mätbranschen. Det bygger på företagets tillförlitliga och exakta lösningar för omvandling och mätning i ett brett urval branscher. Som en världsledande teknik- och marknadsledare erbjuder företaget i dag produkter och tjänster över hela mätspektrat, från virtuell till fysisk testning. Bland produkterna återfinns såväl sensorer, instrument och datainsamlingssystem som programvara för test, analys och hållbarhetsprovning.

Mer information finns på www.hbm.com.