Sånga-Säby Hotell & Konferens

Mätt i magen - och i själen.

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2006 13:09 CET

En måltid på Sånga-Säby Kurs & Konferens på Färingsö är inte vilken smakupplevelse som helst. Den fantasifullt tillagade maten är visserligen en njutning för smaklökarna. Men den tar även hänsyn till vår hälsa, vår miljö och vårt samvete.

Matgästerna på Sånga-Säby ska inte behöva bekymra sig om vad de stoppar i sig.
Det har kocken redan tänkt på.
-Alla ska må bra av vår mat och gästerna ska bli både fysiskt och psykiskt mätta, säger restaurangchefen Håkan Svensson.

Måltiderna ska vara minnesvärda upplevelser. På Sånga-Säby handlar det inte bara om att bli mätt utan snarare tillfredställd i flera olika bemärkelser. Svensk, ekologisk och näringsrik mat är a och o. Rätterna är säsongsanpassade, råvarorna ofta närproducerade och av högsta kvalitet.

- Våra matgäster ska känna sig trygga. Vi tar reda på så mycket som möjligt om maten, berättar Håkan som ibland får agera ”detektiv” i jakten på information om råvaror och leverantörer. Det här är ett jättespännande sätt att jobba på och det finns ingen hejd på hur mycket man kan göra. Ibland måste jag nästan dra i nödbromsen för att inte gå för långt.

På Sånga-Säby, som är Sveriges första Svanen-märkta konferensanläggning, har miljö och hållbarhet blivit en del av affärsidén. Miljöarbete genomsyrar det dagliga arbetet på hotellet och alla anställda jobbar i samma anda. Maten har blivit lite av en symbol för Sånga-Säbys arbete och ett bevis på att det går att kombinera upplevelser, kvalitet och exklusivitet med miljöarbete.

Tryggheten är en annan viktig aspekt. Gästerna ska aldrig behöva tvivla på kvalitén. Men smaken, doften och atmosfären är minst lika viktiga ingredienser för en minnesvärd måltid.
Lugnet vid Mälarens strand är en utmärkt aptitretare. Närheten till jordbruk och svensk bondehistoria ger en naturlig koppling till mat.

-Den svenska maten är den riktiga maten för oss svenskar, menar Håkan. Vi serverar mat som vi mår bra av. Samtidigt ska man få ut något av måltiden. Det handlar inte bara om att äta för att bli mätt. Jag försöker hitta nya vägar med maten, att hela tiden ligga steget före.

Kreativiteten och uppfinningsrikedomen är det inget fel på. Kockarnas menyer innehåller både gamla välbeprövade husmansrätter som nya, spännande alternativ. Till middagen serveras alltid tre rätter. Vad sägs om strutskorv från Färingsö med varm kålsallad och rostad klyftpotatis eller vildsvinsskinka på knäckebröd med rödstensallad eller pilgrimsmusslor på spett med svartpepparmarinerade morötter och ljummen apelsincrème?

Att det skulle vara dyrare och svårare att laga ekologisk mat håller han inte alls med om.
-Även om råvarorna är dyrare så gör vi ju exempelvis av med mindre energi i köket och får mindre sopor. Men visst skulle marknaden se annorlunda ut om fler handlade ekologiskt.

Det finns många sätt att spara energi i köket. På Sånga-Säby undviker man exempelvis halvfabrikat och fryst mat. Allt bröd bakar man själv för att slippa onödiga transporter. Tillagning av maten sker ofta i ugn på låg temperatur eller genom tryckkokning.
I valet av råvaror ställs man inför problem som om växthusodlad europeisk paprika är att föredra framför ekologiskt odlad paprika från Sydamerika. Och behöver vi verkligen äta tomater på vintern då de är näringsfattiga och måste transporteras långa sträckor? Källsortering och kompostering är andra självklara moment på Sånga-Säby. Alla förpackningar källsorteras och allt spill komposteras. Därmed har man lyckats undvika sopor i köket.

-Hade jag jobbat på en annan restaurang hade äppelskalen hamnat i soptunnan istället för i komposten, säger kocken Ann Tingström när hon står och skalar äpplen till kvällens äppelpaj.

Äpplena är förstås svenska.

- Får vi fel varor skickar vi tillbaks dem. Många leverantörer har inte förstått hur noggranna vi är.

”Räcka länge” är några av ledorden på Sånga-Säby.
- Det handlar lika mycket om att miljön ska räcka länge som att människorna som äter vår mat ska göra det, vårt företag och de anställda här, berättar vd:n Totta Ogander. Därför skulle det kännas helt fel från oss att inte i första hand köpa svenska råvaror från svenska bönder. Tänket kring maten hänger ihop med vår affärsidé i stort, att skapa en miljö som genomsyras av ett hållbart förhållningssätt.