Una promotion

Magdalena Konefal & the Rebirth Station live - på TV & scen

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2009 16:54 CEST

Måndagen den 6 juli kan man se Sveriges nya stjärnskott på soul-himlen Magdalena Konefal på TV4 Nyhetsmorgon. Hon tar med sig ett niomannaband och ger en försmak på sommarens festivalspelningar. Sommaren 2009 är hon aktuell med singeln "Teach Me" och spelningar på Stockholm Jazz Festival, Storsjöyran och Fashing. Musiken tar avstamp i äldre melodiös motown, flörtar vilt med 70 och 80-talets pop-soul och landar i ett fräscht sound med influenser av idag.

Magdalena Konefals release av debut ep:n "Mixtape of a life 0,5" har inte gått obemärkt förbi. Singeln "Thinking about you" var den högsta nykomlingen på P3´s spellista i januari, ZTV gjorde videon till "Veckans hitvarning" och Dala Demokraten ger skivan högsta betyg och skriver bla "Den här ep:n måste vara Årets Debut, trots att vi bara befinner oss i januari." När andra singeln "Teach Me" skickades till radio fick den ett lika bra mottagande, och den ligger just nu på bla P3´s spellista, en kanal som också at sänt flera intervjuer och liveframträdanden med Magdalena Konefal. Videon till "Teach Me" premiärvisades i juni på My Spaces första sida och är regisserad av Daniel Jigenstedt som även gjort videos till bla Soundtrack of our lives, Kristan Anttila, Navid Modiri mfl. I sommar spelar Magdalena Konefal & the Rebirth Station live på TV4 Nyhetsmorgon, Stockholm Jazz Fest och Storsjöyran och i augusti är det dags för konsert på Fashing.

Magdalena Konefal, född i Wroclaw, Polen och uppvuxen i Dalarna, uppmärksammades under gymnasietiden av lokal media som ung, lovande jazzsångerska. Hon blev tidigt intresserad av jazz, influerad av sin far jazz-gitarristen Janush Konefal. Hennes första idoler var Ella Fitzgerald, Billie Holiday, Aretha Franklin and Donny Hathaway. Vid 19 års ålder flyttade hon till Italien och samarbeten med filmmusik-kompositören Maurizio Abeni och Oscarbelönade Luis Bachalow resulterade bl.a i medverkan på soundtracket till filmen La Quindicesima Epistola. Magdalena har sjungit och skrivit musik för både jazz och soulband och har spelat live på många av de etablerade scenerna i Sverige. En längre resa till Sydafrika, tack vare ett stipendium, gjorde att hon kunde fördjupa sig i intresset för slampoetry och spoken word. Genom samarbetet med en av de betydelsefulla namnen i genren där, Sydafrikanska poeten Iain "Ewok" Robinson, kunde insamlat material sammanställas till en liten bok med cd-skiva.

Hemma i Sverige påbörjades samarbetet med Povel Ohlsson, (producent till bla Navid Modiri o Gudarna/Cobra Charlie) under 2006 där Magdalena står för allt låtmatrial. Det initiala skapandet, utan att begränsa sig i vare sig sound eller genre, resulterade i en rad demoinspelningar som spelades bl.a i SR Metropol, P3 Lab och P3 Svea. Våren 2008 uppmärksammades ännu en demolåt av skivbolag och branchfolk genom att kvalificera sig bland topp 20 i tävlingen Metro Music Challenge för osignade artister och juryn skrev: "Blev direkt intresserad. Grymt skön röst. Härligt gung och ball style. Håller bra internationell klass." Musiken är en mix av akustiska, samplade och elektroniska sounds och har beskrivits som "svängig soul-pop med retrokänsla". Låtarna har tydliga avstamp i den äldre melodiösa soulen men flörtar vilt med pop och soul som sträcker sig över flera decennier. Texterna får stort fokus och det bjuds även på poetiska inslag och spokenword. Just nu arbetar Magdalena i studion med material till den kommande fullängdaren. Musikerna på inspelningarna är samma musiker som live förvandlas till bandet The Rebirth Station: Povel Ohlsson, trummor (Navid Modiri och Gudarna/Cobra Charlie) Johan Brynolf, elbas, syntbas (Flared) Andreas Grenholm, gitarr (Blue eyes soul) Joakim Simonsson, klaviatur (Anthony Mills/Adam Tensta) Magdalena Konefal, sång, piano. ibland också förstärkt med blåssektion, kör och extra slagverk.

Musik: www,myspace.com/magdalenakonefal