Södra Teatern

Pressmeddelande   •   Aug 08, 2007 17:01 CEST

Tiger Lillies (UK)
– “The Little Match Girl” + konsert

Torsdag 16, fredag 17 och lördag 18 augusti, kl 19.00, Södra Teaterns Stora Scen

Brittiska kulttrion Tiger Lillies kommer till Södra Teatern med en dramatisering av HC Andersens ”The Little Match Girl” (Flickan med svavelstickorna). Uppsättningens spöklika, romantiska goth-känsla tar väl vara på Andersens hela sentimenatlitet och förstärks av Martyn Jacques transsexuella falsettröst. Mer eller mindre ofrivilligt dras du in i den förtrollande sagan som med sin brutalitet, smärta och dödslängtan leder fram till det oundvikliga slutet. Allt ackompanjerat av Tiger Lillies dekadenta dragspelsstil, som blandar musik från 30-talets Berlin, zigenarmusik, kabaré, opera, engelsk Music Hall och religiösa mässor.

Efter succén med Shockheaded Peter (Pelle Snusk) och ”The Dark Variety” är Tiger Lillies är tillbaka med en ny föreställning, ”Flickan med svavelstickorna” av H.C Andersen. ”The Little Match Girl” berättas här som en serie tableaux vivants, regisserade av Dan Jemmet och musiksatta av Tiger Lillies frontfigur, den lätt bisarra Martyn Jacques. I rollen som den lilla flickan ser vi balettdansösen och théâtre gestuel-artisten Laetitia Angot.

Efter föreställningen blir det ett andra set; en konsert med The Tiger Lillies. Kulttrion bildades ovanpå en strippbar i Soho och har tagit sitt namn efter en mördad glädjeflicka som alltid tog emot sina kunder i djurkläder. Texterna till den dekadenta kabarémusiken befolkas av allsköns udda existenser. Möt losers, horor, hallickar och hör vilka smått bisarra vändningar livet kan ta. Innehållet i deras framträdanden genomströmmas av en grym skönhet och framför allt av en ömhet för de freaks gruppen så otvetydigt älskar.

The Little Match Girl

Regi: Dan Jemmett
Musik: Martyn Jacques
Scenografi: Dick Bird

I rollerna:
Bob Goody
Laetitia Angot

Tiger Lillies:
Martyn Jacques – sång, dragspel
Adrian Huge – slagverk, trummor, leksaker
Adrian Stout – sång, kontrabas
+ en stråktrio

Tiger Lillies utgörs av Martyn Jacques, en magnifik sångare som är skolad operasångare och countertenor, Adrian Huge som har beskrivits som en James Joyce på trummor, och kontrabasisten Adrian Stout som spelat både jazz, blues och country med olika orkestrar i Europa.

Tiger Lillies ”The Little Match Girl” + konsert, torsdag 16, fredag 17 och lördag 18 augusti, kl 19.00, Södra Teaterns Stora Scen.
Sodra Bar är öppen från kl 17.00

Entré: 190 – 280 kr. På engelska.

Ingen åldersgräns till föreställningen.

Presenteras av Södra Teatern i samarbete med Stockholms Kulturfestival

Bilder: www.sodrateatern.com/press
användarnamn: sodra
lösen: teatern, små bokstäver hela vägen.

Anneli Gunnar \Head of Public Relations \anneli.gunnar@sodrateatern.com
S Ö D R A T E A T E R N \ Mosebacke Torg 1-3, SE- 116 46 STOCKHOLM

Phone: +46 8 531 99 272 \ +46 8 531 99 400 \ Fax: +46 8 556 97 201

View our entire program at http://www.sodrateatern.com