OLIKA

"Magiskt bra" om isande upplösning

Pressmeddelande   •   Jan 29, 2018 15:27 CET

En värld av is

Hyllade Jonna Berggren levererar storslagen upplösning i Isporten: Elden kommer.

”Den fjärde delen i serien Isporten är mer spännande än tidigare delar. Jonna Berggren håller fortfarande samma höga kvalitet. Hennes skildringar av olika sagoväsen och språk är magiskt bra, samtidigt som texten är lättläst. Det finns många visdomsord i hennes berättelse, men bland det viktigaste är att man ska våga stå för vem man är”, skriver Anna-Karin Närkling, för BTJ.

---

Jonna Berggren är författaren som använder sina kunskaper från naturvetenskapen för att levandegöra en sorts istid med magi som självklar ingrediens, och sina erfarenheter som lärare för att gestalta barn trovärdigt och fängslande."

Härligt att läsa om hur barn vågar vara trygga i sig själva, trots att de är annorlunda. Det här är bra, berörande och välskriven fantasy för bokslukaråldern", Anna-Karin Närkling, BTJ om del ett av Isporten och om del två: ”Det hon skriver är sann magisk realism! Ett annorlunda islandskap med figurer som påminner om Tove Janssons. Läsningen är spännande så gott som hela tiden. Trots att det går vilt till, håller författaren i tyglarna och ser till att berättelsen blir lättläst.”

Hela Islandets framtid står på spel. Jamina och Milo måste ta sig till vulkanen Äskkundir för att hämta hem de magiska eldstenarna. De som behövs för att hålla den sista isporten öppen mellan Islandet och vår egen värld. Men samtidigt vibrerar hela isvärlden av motsättningar, en strid om makten verkar ofrånkomlig. Ondskan och isdrottningen samlar sina trupper, redo för en strid mot Islandets övriga folk och varelser.

Genusfällor

"Utöver den spännande storyn var en av de saker som lockade med serien är hur väl karaktärerna är skrivna, och hur de nyanserat undviker genusfällor", säger Karin Salmson på Olika förlag.

Även om det första äventyret får en storslagen upplösning i och med Isporten: Elden kommer så blir det en fortsättning under året.

"Vi ser fram emot att presentera en ny twist på historien i de kommande två delarna i serien."

Titel: Isporten: Elden kommer
Författare: Jonna Berggren
Serie: Isporten #4
Genre: Fantasy, kapitelbok
Ålder: 9–12 år
Inbunden: 244 sidor
Framsida: Hanna Zimmerman Lamby
ISBN: 978-91-88347-23-7
Utkommer: Februari

VARFÖR ISPORTENBÖCKERNA?

• Ett språk som drar in läsaren i äventyret!
  • Ett storslaget äventyr i ett magiskt islandskap!
  • Spänning, mod, omsorg, ondska och vänskap!
  • En stark tjej och en inkännande kille i huvudrollerna!
  • ---
    frågor?
    kontakta oss på info@olika.nu eller 0733 38 24 27

---

Olika förlag AB grundades 2006 och utkom med sina första böcker 2007, och har idag kontor i Linköping, Helsingborg och Stockholm.

Följ oss på Facebook!

Eller på Instagram!

OLIKA
    förlag - utbildning - kommunikation

Ut med stereotyper - in med möjligheter!

Olika
    förlag - utbildning - kommunikation

Ut med stereotyper - in med möjligheter!

www.olika.nu