Idus förlag

”Magister Tutnäsa” av Johan Rockbäck och Erika Palovaara

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2013 14:15 CEST

Efter att ha arbetat inom skolans värld i över tio års tid satte Johan Rockbäck sig ner för att skriva den mest pedagogiska barnboken världen skådat. Så blev det inte. Istället gjorde Magister Tutnäsa entré.

Magister Tutnäsa är en ny, tokig och lärorik berättelse skriven av Johan Rockbäck. Det är en sällsam barnbok om Magister Tutnäsa som kommer till den lilla skolan med idéer och upptåg lika underliga som hans näsa, som kan tuta. Precis som en lärare bör göra så svarar Magister Tutnäsa på alla barnens frågor med något okonventionella metoder. Vad får barnen för svar egentligen?

Hur många glassar kan man äta innan man får ont i magen? Hur många myror finns det i en myrstack?

Johan Rockbäck har arbetat inom skolans värld i tio år och bor utanför Malmö.

Boken är illustrerad av Erika Palovaara, född 1983 och uppväxt i den Norrbottniska byn Sangis och numera bosatt i Stockholm. Erika debuterade som barnboksillustratör till Minna Paananens bok Hon tänder stjärnorna nu och har sedan dess illustrerat flertalet barnböcker i alla genrer.

Boken är crazy och tokrolig och magister Tutnäsa kan nog uppfattas som något av en clown. Ändå har boken ett nog så seriöst budskap då magisterns största bedrift är att förmedla nyfikenhet, respekt, demokrati och lust för lärande.
– Sara Utas, BTJ lektörsomdöme

Katrine Kolström, Idus förlag

För recensionsexemplar vänligen kontakta:
Ulrika Slottner, Idus förlag
0302-46101/070-862 73 28
ulrika@idusforlag.se

Idus förlag, bokförlaget med hjärtat hos författarna.