Dramaten

Magnus Florin blir ny chefsdramaturg på Dramaten

Pressmeddelande   •   Sep 18, 2008 13:24 CEST

Dramaten har idag utsett Magnus Florin till ny chefsdramaturg på teatern från april 2009. Han efterträder nuvarande chefsdramaturgen Ulla Åberg som går i pension efter över trettio år på teatern.

Magnus Florin (f. 1955) var under 1980- och 90-talen dramaturg vid Dramaten och under åren 2000-2006 chef för Radioteatern. Idag är han dramaturg vid Radioteatern och verksam som författare.
- Jag är mycket glad över att få komma till Dramaten i ett nytt och viktigt skede. Det blir ansvarsfullt, roligt och spännande att få vara med om de närmaste åren på Dramaten under den tillträdande chefen Marie-Louise Ekmans ledning, säger Magnus Florin.

För mer information kontakta: Ulrika Nilsdotter Geiger, presschef, tel. 0703-726 122 eller
ulrika.nilsdotter.geiger@dramaten.se

Pressbilder finns att hämta i Pressrummet på www.dramaten.se Lösenord: drama

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik. 1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för cirka 300 000 personer på sju egna scener samt på turné. Staffan Valdemar Holm är VD och konstnärlig ledare sedan 2002. Teatern har omkring 350 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.