Magnus Josephson AB

Magnus Josephson talar offentlig upphandling i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2014 08:18 CEST

Grunderna för lyckad upphandling av elevdatorer inklusive rätt finansieringslösning samt hur upphandling av energieffektiva produkter ska göras. Det är de två teman Magnus Josephson talar om i årets upplaga av Almedalen. Två seminarier vid tre tillfällen med konkreta exempel och case.

Upphandling av elevdatorer och finansieringslösningar för datorköp

För ett år sedan lanserades en modell för hur vi bör upphandla elevdatorer med ett pedagogiskt fokus. Hur har det gått? Vi visar på de lyckade case som gjorts under denna tid. Vi kommer även att diskutera hur valet av finansieringslösning påverkar slutpriset. Att välja att köpa eller hyra datorn kan ge stora skillnader i slutpriset för skolan eller myndigheten. Vad är det som påverkar om det blir en bra eller dålig affär?

Seminariet äger rum 2 juli kl 14.00

Upphandling av energieffektiva produkter

Hur kan man ge dessa produkter fördelar i en upphandling så att affären påverkar miljön positivt? Vi visar på resultat som minskade utsläpp och lägre livscykelkostnader. Vissa produkter kan ha fördelar som sparar upp till 65% av energiförbrukningen och helt få bort tungmetaller. Hur kan offentlig sektor agera för att snabbt få in dessa produkter på marknaden utan att bryta mot LOU?

2 juli kl 15 respektive 3 juli kl 10

Föredragen arrangeras i samarbete med Upphandling 24.

Företaget Magnus Josephson AB, leds av Magnus Josephson, upphandlingsjurist och en av Sveriges mest anlitade experter på hur företag gör lönsamma affärer med offentlig sektor