Exportrådet

Magnus Wetter ny handelssekreterare i Japan och chef för ny asiatisk hubb

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 11:09 CET

Magnus Wetter, handelssekreterare i Sydkorea, har nu även utsetts till handelssekreterare i Japan. Han tillträder sin nya tjänst den 1 mars och efterträder då Johan Rugfelt. I och med utnämningen blir Magnus Wetter också chef för Exportrådets nya asiatiska hubb Japan/Sydkorea.
- Det är en extremt spännande och rolig utmaning att få leda Exportrådet på två av Sveriges viktigaste exportmarknader i Asien, världsledande inom bland annat retail, ICT, medicinteknik, bil- och fartygsindustrin, säger Magnus Wetter.
Japan står idag för nära 50 procent av hela Asiens BNP och har med sina 128 miljoner invånare en marknad som är både stor och köpstark. Det är Sveriges tredje största exportmarknad utanför Europa och 2008 uppgick exporten till nära 15 miljarder kronor.
Exporten till Sydkorea uppgick under samma period till 7,5 miljarder kronor. Landet har de senaste decennierna haft en mycket snabb tillväxt och har idag en BNP per capita som ligger på europeiska nivåer. Medlemskapet i OECD, IMF:s krav samt frihandelsavtalet med EU medför att den sydkoreanska marknaden öppnas ytterligare samt gör det enklare att importera varor och tjänster utifrån.
- Vi ser liknande utvecklingstrender, konsumentbeteenden och framtida affärsmöjligheter i Japan och Sydkorea som idag är världens 2:a respektive 12:e största ekonomier. Genom att skapa denna hubb kan Exportrådet ge svenska företag ett bättre erbjudande vad gäller etablering i och export till området, säger Magnus Wetter.
För ytterligare information kontakta:
Magnus  Wetter, handelssekreterare i Sydkorea och Japan, tel: +82 2 739 1460 Ext.107, mobil +82 109 322 1242.
Katinka Palmgren, Kommunikationschef Exportrådet, tel: 08-588 661 64, 076 11 211 23
Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i mer än  60 länder med 500 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 600 miljoner kronor.
Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press.