Promosalons Sverige AB

MAISON&OBJET är internationellt attraktivt trots det ekonomiska läget

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 13:48 CEST

Läs hela presskommunikén här.

MAISON&OBJET är internationellt attraktivt trots det ekonomiska läget

Den senaste upplagan av MAISON&OBJET – som ägde rum 7 till 11 september – lockade 70916 besökare. Det innebär att besökarantalet var 4,7 % lägre än på septembermässan 2011. Framförallt ses en nedgång i antalet franska besökare, som minskade med 6,8 %, medan det internationella deltagandet är relativt stabilt med en liten nedgång av 2%.

Tio-i-topp vad gäller antalet besökare utifrån Frankrike har inte ändrats; Belgien, Italien, Tyskland, Storbritannien, Schweiz, USA, Nederländerna, Ryssland, Japan och Spanien var de mest välrepresenterade länderna både 2011 och 2012.

När det gäller Europa kan en ökning av det Tyska besökarantalet noteras, med en ökning på 9,26 %, en ökning med 4,8 % från Nederländerna och 2,04 % fler besökare från Storbritannien, medan färre besökare kom från Italien och Spanien med en 10 % respektive 20 % nedgång. “Förändringen vad gäller det Europeiska besökarantalet signalerar en ny situation, som pekar på Nordeuropas förmåga att hantera den globala ekonomiska krisen och understryker Sydeuropas rådande sårbarhet, från Portugal till Grekland”, noterar Etienne Cochet, Maison&Objets CEO.

När det gäller tillväxtländerna, noterades en märkbar ökning av besökare från Ryssland (+23%) och även från andra regioner som Asien och Mellanöstern.

Efter 18 års arbete representerar den här högkvalitativa gruppen av deltagare 44 % av mässbesökarna, och gör mässan till ett måste för hela den internationella inredningsbranschen.

Fler journalister från fransk media var på plats i år med en ökning av 15.4%, eftersom MAISON&OBJET är ett högkvalitativt forum för tillväxtmarknaden.

Mässan, mångfacetterad och unik, är helt i linje med dagens trender och mode, vilket illustreras i den 21:a upplagan av inspirationsboken Essentiell, publicerad av MAISON&OBJET Observatory som firar 10 år i år.

MÄSSANS HÖJDPUNKTER

- Accessoarer på ett  nytt sätt

Den oerhört dynamiska och kreativa avdelningen för accessoarer i hall 6, har omorganiserats i år. Nästan 900 utställare inom modedetaljer, moving, dofter, spa och barnartiklar, visar upp en sektor som sprudlar av kreativitet. Detta illustreras av en omorganiserad monterplanering som rönte allmän uppskattning av besökarna eftersom det tillät besökarna att se avdelningen på ett nytt sätt.

- Innovativ ormgivning i fokus

För att besökarna ska få ut så mycket som möjligt av mässan, samlade arrangörerna de bästa formgivarna i Hall 8, now! design à vivre samt en ny, exklusiv version av MAISON&OBJET OUTDOOR_INDOOR mässan. Trädgårdsdesign har blommat ut i alla sektorer och förekommer på alla mässans avdelningar, och indelas numera enligt stil.

- Inspirationsmässa på temat “Essential”

Det är nu 10 år sedan MAISON&OBJET Observatory började med att informera kring framväxande trender genom forum som blivit ett måste för mässbesökarna.

‘Minimum’, ‘Yes Future’ and ‘Elements’, inspirationsforumet designat av Elizabeth Leriche, Francois Bernard (Croisements) och Vincent Grégoire (NellyRodi agency), belyste ännu en gång de senaste trenderna genom prismat ESSENTIAL, ett tema som upprepas i år– och som kan noteras i den 21:a upplagan av inspirationsboken*.

- BUSINESS LOUNGE special ARCHI.DESIGNER : ett forum helt tillägnat arkitekter

Arkitekterna representerar 35 % av mässbesökarna till MAISON&OBJET, och har en egen avdelning där de kan arbeta, diskutera och vara kreativa.

Det är en plats för inspiration, med uppskattade konferenser, som till exempel diskussionen mellan Patricia Urquiola, Patrizia Moroso, Francesco Binfare and Ferruccio Laviani, de fyra inbjudna gästerna från PARIS DESIGN WEEK. Det är en avdelning som genererar business, en utgångspunkt för ett program riktad mot inköpschefer på de stora hotellkedjorna som Jean-Philippe Nuel, Stella Cadente, bröderna Didier & Fabrice Knoll och hotell som tillhör individuella kedjor som Châteaux Hôtels Collection, Relais & Châteaux, Hôtels et Préférence, m.fl..

- ESPACE RETAIL av Open D Groupe uppskattade av distributörerna

Espace Retail har, ännu en gång, uppmärksammats med ny utformning och nya samarbetspartners till årets september upplaga. Temat “fem viktiga steg för att utforma ett försäljningställe” intresserade mässbesökarna. Det poängterades hur viktigt det är med en välorganiserad och genomtänkt lösning och fördelen med att anlita en professionell firma. Experter fanns på plats, vilket uppskattades, liksom de individuella affärsmötena med Open D Group Agency och deras samarbetspartners.

1 1500 exemplar av ESSENTIEL har tryckts upp – den 21a upplagan av inspirationsboken från MAISON&OBJET Observatory. Den kostar €130 inkl. moms och kan beställas via mail: info@safisalons.fr

- Fil vert utställningen: lokala initiativ, global rörelse

“Fil Vert” mässan avslöjade nya talanger inom etisk design, vilken är baserat kring idéen att spara på råvaror (material, transport, energikonsumtion), miljöansvar (100 % återvinningsbara produkter), miljödesign (med innovation och kreativitet i tankarna) och miljökommunikation (belyser fördelarna med hållbar utveckling). Juryn imponerades av Fermob’s CO2-fria färg, och av produkter som tillverkas av återvunnet material. Bl.a. noterades ljus tillverkade av frityrolja från Nahan, handväskor gjorda av uttjänta brandslangar från We Are Nothing - W.A.N, och sittpuffar gjorda av säkerhetsbälten från Marron Rouge. Naturliga, biologiskt nedbrytbara material är också populära: Wooden Radio Fine Ecodesign, tillverkar radioapparater i trä (inte fårvånande med taknke på namnet), Iris Hantverk  tillverkar borstar av hästhår och Cocomosaic tillverkar väggar och andra ytmaterial i kokosnöt.

Paris, 19 september 2012.

PRESS PACK
www.maison-objet-press.com
login: essentiel

KOMMANDE EVENEMANG
Från 18 till 22 januari 2013

MAISON&OBJET, scènes d’intérieur, now! design à vivre, MAISON&OBJET éditeurs,

craft l’espace métiers d’art and Meuble Paris

ORGANISER CONTACTS

SAFI, a subsidiary of Ateliers d’Art de France and Reed Expositions France.

Tel. +33 (0)1 44290200-Fax: +33(0)144290201 email: info@safisalons.fr

President of Ateliers d’Art de France: Serge Nicole
President of Reed Expositions France: Louis Algoud
CEO of SAFI: Etienne Cochet