Promosalons Sverige AB

MAISON&OBJET: Höjdpunkter på januarimässan 2011

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2010 21:17 CET

Läs hela presskommunikén här.

Från septembermässan 2010: det allra bästa på en plats

Mässans idé om kvalitet och logik är viktigare än någonsin. MEUBLE PARIS ägde rum samtidigt som MAISON&OBJET och tillsammans med nyöppnade hall 7 blev resultatet ett brett och högkvalitativt utbud vilket också är mässans vision. De internationella besökarna uppskattade diversiteten och utbudet på mässan och antalet deltagare ökade med 6,2 % trots lågkonjunkturen. Septembermässan blev en bra plattform inför nästa mässa, 21 – 25 januari 2011, som kommer att utöka Paris inredningsutbud inom ramen för “Capitale de la Création”.

Höjdpunkter på januarimässan 2011

Ett utbud som lockar

Art of Living står i fokus på Maison&Objet i januari 2011. Design är en viktig ingrediens på mässan; i hall 7 med scènes d’intérieur och MAISON&OBJET Editeurs mässorna och i direkt anslutning till now!design à vivre (hall 8). Tillsammans utgör de en unik plattform för det bästa inom design.

MAISON&OBJET: Mässan för heminredning

Hemmet är vår borg och inspireras av många olika influenser och ny design. Urbanism och det internationellt breda inflytandet borgar för en unik, exklusiv approach till morgondagens inredningsbransch.

MAISON&OBJET:2011 Årets formgivare

Edouard François - Arkitekt

Edouard François föddes i Paris 1957. Han är arkitekt, formgivare, samhällsplanerare och konstnär. Han är bl. a känd för att verka för miljövänliga projekt där arkitektur och grönyteplanering går hand i hand. Kända projekt är bl. a de gröna fasaderna på småhus i Jupilles, byggnaden som växer i Montpellier, Tower Flower – eller bambubyggnaden och Fouquet’s Barrière hotell i Paris som han först blev känd för. Hans nuvarande projekt är mångfacetterat där miljön, ekonomin, nytänkande och biodiversitet står i fokus (“Eden Bio” i 20e distriktet i Paris 2011 och “Massena” i 13e distriktet i Paris – 2014). Edouard François är också en ständigt nydanande konstnär med visioner men har också ett vetenskapligt sätt att se på naturen runt oss som vi måste bevara och vara rädda om.

www.edouardfrancois.com

Scènes d’intérieur: mässan med de stora internationella företagen inom heminredning

De största formgivarna inom heminredning använder sin gemensamma talang till mässan. Exklusiva miljöer, internationella märken – präglade av lyx, extravagans och glamour – för de mest storslagna inredningsprojekten. Mässinteriör av Paola Navone (hall 7).

Scènes d’intérieur: 2011 Årets designer

Gilles & Boissier – Inredare

www.gillesetboissier.com

Patrick Gilles och Dorothée Boissier träffades hos Christian Liaigres 1995. Han arbetade där i åtta år och var ansvarig för ateljén, medan hon snart gick vidare till Philippe Starcks studio där hon stannade i nio år. Han studerade på “Ecole Camondo” och hon på “Penningham”. De bestämde sig för att skapa en gemensam byrå 2004 – Gilles & Boissier. Patrick Gilles och Dorothée Boissier skapar gärna alster som förvånar, som speglar kundens personlighet och använder sig också av poesi för att skapa nya sensationer. Baccarat House i Moskva (med medverkan av Starck) eller Buddakan i New York (I samarbete med Liaigre). Dessa samarbeten har gett duon ett gott  internationellt rykte när det gäller restaurang- och hotellprojekt. I september 2010 designade de restaurangen för Artcurial Briest – Poulain – F. Tajan auktionshus och Mini Palais restaurant i Grand Palais.

Nya talanger à la Carte

I januari bjuder MAISON&OBJET in unga franska formgivare till scènes d’intérieur mässan.

Now! design à vivre: Den internationella designmässan

Hela designvärlden i en enda mässa! Var med på förhandsvisningen av de nyaste innovationerna och kreationerna. Möbler och inredningsföremål med nydanande design. (Hall 8).

Now! design à vivre: 2011 årets designer

Erwan och Ronan Bouroullec, formgivare

Ronan Bouroullec, född 1971 och Erwan Bouroullec, född 1976, har arbetat tillsammans under 10 år. När de presenterade “Deconstructed Kitchen” på Möbelmässan 1997, uppmärksammades de av Giulio Cappellini som gav dem deras första industridesignprojekt. År 2000 anlitade Issey Miyake dem för att formge en förvaringsplats till den nya klädkollektionen, APoc, i Paris. Efter det mötte de Rolf Fehlbaum, ordförande för Vitra, vilket ledde till skapandet av ett nytt bordssystem som kallades Joyn, år 2002. Ronan och Erwan Bouroullec formger numera åt många företag, som t.ex. Vitra, Kvadrat, Magis, Kartell, Established and Sons, Ligne Roset, Axor, Alessi, Issey, Miyake och Cappellini. Vid sidan om fortsätter de sin research, vilket är nödvändigt för att kunna utveckla arbetet på Galerie Kreo. Dessutom tar de sig an arkitektprojekt som t.ex. the Floating House år 2006, Kvadrats utställningslokal (Stockholm och Köpenhamn) och Dos Palillos restaurang i Casa Camper hotell i Berlin år 2010. (foto: Ola Rindal).

www.bouroullec.com

Tech’now!

Design och teknik. Med utvecklingen inom den digitala världen, wifi och webben, är högteknologi något som finns i varje hem. För andra gången presenteras Tech’now! som en del av now! design à vivre-mässan vars syfte är att spegla utvecklingen och livsstilen i vår hemmiljö. Här uppmärksammas samspelet mellan teknik och design.

MAISON&OBJET Editeurs: varje år samlas tillverkare av möbeltyger

Mässan med tillverkare av de vackraste möbeltygerna. Över 150 prestigefyllda internationella märken presenterar exklusivt sina nya kollektioner för mässbesökarna. (Hall 7)

CRAFT, konsthantverk

En upplyst monter som välkomnar besökare och bjuder in till att upptäcka och förundras. Konstverksateljén: ett unikt konstföremål, en speciell kreation, ett fulländat hantverk, en konstnärs signatur, äkta personlighet, genuina och lyxiga ting. (Hall 4

MAISON&OBJET musées: samling av kulturobjekt

En avdelning med presentartiklar och föremål med kulturell anknytning och företagspresenter. (I hall 6)

En mässa med många evenemang

Hall 5B ARCHI.DESIGNER special BUSINESS LOUNGE

Ett specialanpassat mötesrum för att skapa kontakter och möta branschfolk (utställare, journalister etc.). Arkitekter och beställare träffas och får information om de utställare som har intressanta produkter. Hjälpmedel för att effektivisera besöket finns också här (e-plan, materialkatalog, föredragsprogram).

Föredrag

Under de fem mässdagarna anordnas föredrag där marknaden analyseras, nya trender och innovationer presenteras etc. Föredragen äger rum fredag till tisdag morgon, varje dag analyseras och diskuteras ett tema

Materialkatalog

Allt det material som finns idag har lett till ny forskning. matériO är ett oberoende europeiskt nätverk med mål att bevaka ny teknik och material utveckling. Tre olika delar ingår i matériO; ett bibliotek med tusentals prover på olika material, en digital databas och ett internationellt team med experter. matériO är en ovärderlig källa för material, nyheter och inspiration.

Amfiteater 402 – mässentrén

Kockar som möter formgivare. För tredje året i rad arrangerar MAISON&OBJET ett event för allmänheten samtidigt som mässan äger rum. Idén med arrangemanget är att sammanföra en kock och formgivare på scen och låta dem dela sin passion: att skapa. Visningarna låter oss upptäcka och bättre förstå kökets roll i dagens kultur och samhälle. Möten, debatter, upplevelser... under flera timmar delar matlagning och design med samma värderingar.

www.parisdeschefs.com

********

Fackmässa.

Paris-Nord Villepinte

Datum : fredag 21 januari till tisdag 25 januari 2011

Öppetider : Från kl. 9.30 till kl. 19. Sista dagen stänger mässan kl. 18.00.

Mässområde:

Paris-Nord Villepinte Exhibition Center

Halls 1, 2, 3, 4, 5A, 5B, 6, 7, 8 et 8B

Avdelningar / mässor :

Hall 1. ethnic chic.MIC

Hall 2. textile

Hall 3. la table

Hall 4. CRAFT, l’espace métiers d’art

Halls 4 & 5A. côté déco

Halls 5A & 6. accessoires maison

Hall 6. place. MAISON&OBJET musées

Hall 5B.  côté deco / Actuel

Hall 7. MAISON&OBJET éditeurs

Hall 7. scènes d’intérieur

Halls 8. now! design à vivre

Halls 8B. now! design à vivre

******

Fler evenemang arrangerade av SAFI 2011:

Januari 2011

MAISON&OBJET, scènes d’intérieur, CRAFT, l’espace métiers d’art , now! design à vivre, MAISON&OBJET éditeurs, MAISON&OBJET musées, från 21 till 25 januari 2011 iParis Nord Villepinte

September 2011

MAISON&OBJET, scènes d’intérieur, CRAFT, l’espace métiers d’art, now! design à vivre, MAISON&OBJET l projets l et MAISON&OBJET OUTDOOR_INDOOR, MEUBLE PARIS  från 9 till 13 september 2011 i Paris Nord Villepinte

Organisatör :

SAFI, filiale d’Ateliers d’Art de France et de Reed Expositions France.

Tel. +33 (0)1 44 29 02 00 - Fax : +33 (0)1 44 29 02 01 email : info@safisalons.fr

För mer information, kontakta mässans representant i Sverige: Promosalons Sverige AB, tel 08 660 40 11 e-post: sweden@promosalons.com